För ca 2 veckor sen flyttade jag bokföringen till Enkelbok och nu blev det betalversion
Jag fick på mail idag att det börjar kosta pengar redan i april:
Som ett tecken på vår uppskattning för ditt fortsatta stöd kan du fortsätta att använda Bas-paketet gratis under hela mars månad. Från och med den 1 april 2024 gäller den ordinarie prenumerationsavgiften på 49 SEK per månad.
Ditt Enkel-paket är fortfarande gratis att använda fram till den 31 december 2024. Efter detta datum kommer du att ha flexibiliteten att utforska andra paket som Enkel, Enklare, Enklast, eller välja det nyintroducerade Bas-paketet. Alternativt kan du fortsätta använda Enkelpaketet genom att prenumerera på det.
Även jag fick detta (men kund sen innan årskiftet) Alternativ för framtiden:
Ditt Enkel-paket är fortfarande gratis att använda fram till den 31 december 2024. Efter detta datum kommer du att ha flexibiliteten att utforska andra paket som Enkel, Enklare, Enklast, eller välja det nyintroducerade Bas-paketet. Alternativt kan du fortsätta använda Enkelpaketet genom att prenumerera på det.
Ja du, ingen aning. Noll aktivitet planerat på ett tag (år) men kan eventuellt ändras till hösten.
Får leta runt efter alternativ / se hur andra gör (kanske bra ideer i denna tråd) och prata med min “ekonom” ie väninna som jobbar med detta vad hon tror om det inte ändras.
Har AB
Jag fick också mail om att det kostar pengar från och med 1 april.
Jag gör bara bokföring en gång per år och har ingen lust att betala månadsavgift.
Jag flyttade till Kapitas som är gratis.
Verkar som det duger för ett litet företag.
Har sett kapitas också, har de mallar också eller är det helt manuellt? Kanske var så på bokio och enkelbok också men de skriver ju i princip rakt ut i villkoren att de kommer dela din info till 3e part, försäljare, tjänsteleverantörer osv.
Verkar som man måste göra egna mallar. Jag har typ 5 verifikat per år, så jag bokför bara manuellt. Dooer verkar köra liknande mjukvara som enkelbok, om man tycker den är bättre, men de har inte lika många funktioner av det lilla jag såg. Man kan tex inte ändra i kontoplanen där.
Det är väl om man går igenom enkelboks mallar, de man använder mest, och kopierar dem då. Om man nu inte tycker det är festligt att göra allt utan mallar eller sina egna
Fick också ett konstigt formulerat mail från dem.
Precis bytt från Bokio till Enkelbok. från 31/12 ska gratisversionen kosta 99kr /månad .
Antar att den billigaste Bas-versionen är lika med helt manuell bokföring?.
Får kolla vidare, har så liten verksamhet i EF så kommer gå back på avgiften, blir nog Zervant Excel program istället.
Erbjuder de företagskonto med direkt koppling till bokföringen?
Jag har ett litet enmansaktiebolag för It-tjänster som enbart används sporadiskt, nystartat. Jag vill ha företagskort helst och enkelt att bokföra som jag tänkt göra själv. Men kan eventuellt behöva hjälp att tänka ut hur man bäst planerar intäkterna i ett bolag på detta vis. Där jag har vanligt jobb på sidan.