Bokio stryper gratiskonton

Loggade in på mitt Bokio konto idag och ser nu att de kommer att strypa gratiskonton från och med 1:e september. Bl.a. försvinner bokföringsmallar och NE-biliga för EF.

Jätte tråkigt då jag varit väldigt nöjd med Bokio i flera år. Men jag känner inte att det är värt att betala 149kr/mån bara för detta för ett litet bolag. Då kan jag lika bra använda excel.

Finns det några bra alternativ till Bokio som man kan undersöka?

1 gillning

Ring dem och försök förhandla fram ett pris som du är villig att betala. Går väldigt ofta att få ner priset på sådana här paketerade tjänster.

Kolla in FB-gruppen: Bokio entreprenörer - supportrar varandra. Där har det diskuterats mkt. Första året är det halva priset om man betalar helår.

Jag hittade några alternativ, bl.a. Dooer och Wrebit. Dock vet jag inte om jag orkar migrera. Tillsvidare fortsätter jag nog med Bokio men kör manuell bokföring.

1 gillning

Själv känner jag att det är är värt knappa tusenlappen för att slippa flytta bokföringen, kundregister och annat. Det är inte värt omaket. Då är det bättre att jag är hos kund en extra per år så är pengarna intjänade.

1 gillning

Notera att det inte är tillåtet att använda Excel. Från verksamt.se:

Det är inte tillåtet att bokföra i vanliga kalkylprogram som exempelvis Excel utan du måste använda ett särskilt bokföringsprogram som är anpassat efter den lagstiftning för bokföring som gäller.

Nej, de tar inte bort den avgiftsfria planen, men dock mycket av innehållet. I stort sett allt blir manuellt i den planen.

Va? Hur tänker dom där? Det är tillåtet att “bokföra manuellt i en kolumndagbok” men inte i Excel som i princip kan fungera exakt som en digital kolumndagbok?

1 gillning

Om man gör ändringar får man inte bara redigera en rad utan det måste synas att en ändring är gjord. Vad jag förstår finns det inget krav på att programmet ska ha vissa åtgärder för att förhindra manipulationer. Finns mallar/macron för Excel som menar att de följer reglerna (låser celler).

Det låter konstigt att detta inte bara är en regel utan att man också ska försöka göra det fysiskt omöjligt. I slutändan så kan man ju ändå lägga vilka ändringsverifikationer som helst i bokföringen, så att någon tror att låsning av cellerna skulle ge ett bättre skydd känns rätt löjligt.

Det är en stor skillnad mellan att lägga till ett godkänt ändringsverifikat som uppfyller de formkrav som finns och att något försvinner spårlöst i ett excelark.

Bokföringsnämnden, en statlig myndighet som har till uppgift att utveckla god redovisningssed, skriver uttryckligen:

Det är inte tillåtet att bokföra i ett program där registreringen kan ändras i efterhand, till exempel Excel.

Källa:

1 gillning

Då så. Då blir det manuell bokföring i Bokio som gäller!

Många program använder SQL databaser vilket man lätt kan ändra i efterhand, det är ju tabeller precis som excel. Det är alltså inte som kravet på certifierade kassaregister till för att förhindra manipulationer.

Denna sida som tillhandahåller en excelmall menar att det är lagligt. (Men man ansvarar förstås för det själv)

Är bokföring i Excel lagligt?
Tron att bokföring i Excel inte skulle vara lagligt har sin rot i att man felaktigt tror att Excel inte kan uppfylla kravet på varaktighet i paragraf 2 av kapitel 7 i bokföringslagen:

2 § Dokument, mikroskrift och maskinläsbara medier som används för att bevara räkenskapsinformation ska vara varaktiga och lätt åtkomliga.

Enligt bokföringsnämndens vägledning betyder detta “…det som har bokförts inte ska kunna raderas eller på annat sätt göras oläsligt.” och att “Bokföringen måste låsas så att den blir varaktig senast vid den tidpunkt då affärshändelserna ska vara bokförda enligt bestämmelserna i kapitel 3.”

Vi anser att vår Excel mall uppfyller varaktighetskravet i bokföringslagen, eftersom alla bokföringsposterna du lagt in låser sig då du sparar filen.

Är det just alternativ för gratisbokföring man letar efter kan man kolla in följande program:

• Dooer
  • Wrebit
  • Visbok

Bokio och Dooer är väl de som är mest lika i denna samlingen, vilken som är bäst av de två beror på vad man prioriterar. Att bokföra i Excel är nog inte en bra idé, förvisso kan man redigera direkt i en SQL-databas. Men poängen är att det inte ska vara lätt att bakkontera. Och för gemene man är det enklare i Excel att göra just detta. Sen att lagstiftningen kanske inte hängt med riktigt - det är en annan sak.

Har också funderat på det här med bokföring i Excel, eller närmare bestämt Google Sheets.

Det är ju så i Google Sheets att all historik sparas. Du kan t o m högerklicka på en cell och se historiken med tidsstämpel för den cellen.

All info jag hittat online refererar till Excel eller till Sheets innan den funktionen fanns.
Alltså tycker jag Sheets kan fungera under bokföringslagen, OM nu den paragrafen är problemet.

Jag personligen har en byrå som tar hand om allt sådant, men skulle gärna vara med och ta fram en fri Sheets-baserad bokföringsmall. Gör redan mycket förberedelser till redovisningsbyrån i Sheets.

Vad är fördelen med Google Sheets/Excel mot gratisversionen av Bokio? Även om det är begränsat till manuell bokföring i Bokio måste det väl ändå vara ett bättre verktyg tänker jag.

Har kört lite olika varianter genom åren. Både ett par billiga gratislösningar och professionella Visma lokalt i en dator och skickat SIE-filer vid behov osv. (Har aldrig provat Bokio)

Kör numera Fortnox tror det är 99kr/mån. Kommer åt det överallt ifrån. Min deklarationsbyrå och jag kan båda titta samtidigt på saker på distans, rätta felaktigheter, komplettera och ändra poster osv på ett smidigt sätt.

Läskigaste var för många år sedan när ett gratisprogram skapade SIE-filer som styrde beloppen fel i deklarationsbyråns Visma. Dvs när jag skickade en SIE-fil till deklarationsbyrån. Dök belopp obegripligt upp på fel konton, beloppen ändrades när de importerade filen och tittade i sitt system. De som utvecklat gratisprogrammet kunde aldrig reda ut vad det berodde på trots flera försök. Ska enligt många inte kunna hända och var rena turen att jag uppmärksammade det.

Efter det insåg jag att ”gratis” inte alltid är ”gott” :crazy_face:

1 gillning

I teorin kanske det håller att använda Google Sheets, det finns ju någon form av spårbarhet där. Men jag hade personligen valt att köra i Bokios gratisversion i sådant fall. Precis som Mattias W skriver nedan. De kronor jag sparar mot att jag måste lägga tid, i värsta fall, på att försvara mitt beslut. Det är åtminstone inte i min värld i paritet.

Det finns väl en chans att automatisera fler saker själv om man är flink i Kalkylark, men annars ser jag väldigt få anledningar.

Personligen valde jag att gå “upp” på prisplanen balans. Bokio sparar mig så pass mycket tid på administrationen att det lönar sig alla dagar i veckan.

samma här :+1:

1 gillning