1123 ex moms första året. Bara dividera med timinkomsten för att få fram hur mkt tid man måste spara på ett år.
Nu när jag skulle sitta med bokföringen för 2022 för min Enskilda Firma märkte jag att Bokio återigen höjt priserna för sina tjänster.
Nu finns det bara två nivåer, “Gratis”, där bokföringsmallar inte ingår eller NE-bilaga inte ingår. Samt “Premium” som kostar 249kr i månaden, eller 2388kr om året där NE-bilagan kostar 1000kr att beställa om man inte har årsabonnemang. Jag antar att de gjort så då många säkert (inklusive mig själv) betalade för en basmånad förra året och gjorde bokföring med NE-bilaga till priset av en månad.
Så från att ha varit gratis, med löftet om att “det alltid kommer vara gratis” till att nu behöva betala minst 1 249kr för att få tillgång till mallar och NE-bilaga på två år tycker jag är lite saftigt. Sen visst är ju allt relativt, men omsätter man inte några stora belopp är det ju ändå en tråkig summa att betala.
Någon som har bytt till eller kikat på andra alternativ till Bokio?
Och nu tar de bort gratisplanen helt enligt utskick som kom nu.
Vad finns det för andra alternativ?
Tipsade i en annan tråd om slipp.se, men de är ju då om man vill betala ännu mer för att helt slippa bokföringen. Vilket jag tycker de är klart värt, jag hade inte lagt 300kr/mån och fortfarande behöva gör bokföringen själv. Man får väl försöka räkna på vad ens timmar är värda och sedan översätta till om de är värt att låta nån annan ta dom timmarna
Jag har precis startat upp och har knappt några intäkter än, pch lär inte ha på ett tag, så har gärna ett gratisalternativ tillsvidare.
Både Visma eEkonomi och Fortnox har väl gratismånader i början?
Visma eEkonomi har jag använt tidigare, gillade de kommer jag ihåg. Inte lika mycket mallar eller att försöka gömma själva bokföringen, men kändes ändå smidigare. Tyckte aldrig bokio var smidigt, slutade ändå med att jag behövde jobba runt mallarna.
Såg att de har 20 dagar provperiod sedan 125kr/mån.
Har använt fortnox också, men föredrar absolut visma. Fortnox kändes inte speciellt modernt i mina ögon, men säkert smidigt att arbeta i om man har bokföring som sitt yrke
Tack för tips
Tråkigt. Se till att ni exporterar gammal data och allt annat ni behöver från Bokio, eftersom det inte kommer gå att få tag på från okt 1.
För att ha tillgång till ditt företag och data efter den 1 oktober behöver du uppgradera.
En månads varsel . Känns som att de gör det för att man inte ska ha chansen att byta.
Problemet för mig är att jag har ett pyttelitet företag som kommer gå back med prisändringen.
När jag började tänkte jag köra något helt gratis open source-program, men valde att inte göra det för att programmet tillät att man redigerade befintliga verifikationer.
Vad göra nu? PDF-export av min bokföring efter varje ändring?
Även i program där man “inte kan ändra” kan datan säkert ändras ganska lätt av en datorkunnig person.
Jag har ett musteri på enskild firma, bokföringen är väldigt enkel och endast 3mån/år jag har använt Bokio och varit ganska nöjd. Lite missnöjd idag då de helt tog bort gratusvarianten!
Jag exporterade alla räkenskapsår och har nu startat ett konto på https://enkelbok.se/ inga problem att importera tidigare bokföring och verkar fungera som Bokio innan de gjorde den förra försämringen på gratiskonto!
Tråkigt, särskild med tanke på att Bokios marknadsföring tidigare var att det alltid skulle finnas ett gratisalternativ. Det tolkade jag som ett avtalsvillkor…
Nåja, finns det alternativ som är helt gratis, om man bara behöver begränsad funktionalitet för ett enkelt AB?
Dom gjorde samma sak för några år sedan, riktigt grisigt.
Allmänt rekommenderar jag Dooer, jag tycker det har varit mycket bättre än Bokio allmänt, visst man får se till att skriva ner egna recept separat, men allmänt väldigt smidigt
Bra tips!
Har dom filer att föra över till Skatteverket med? (Moms o arbetsgivardeklaration)?
Vad menar du med egna recept?
Jag bytte just till Dooer, de marknadsför sig precis som Bokio gjorde som helt gratis “för alltid”.
Bytet (av enbart bokföringsdelen) tog ca en halvtimme, det var jättelätt.
Med recept menar jag preppade formler för saker man bokför ofta. Vilket Dooer saknar idag, men jag tror det är under utveckling.
Dom har
- Koppling till många banker och skatteverket för konton
- inskick av arbetsgivarrapport
- kommer inte ihåg om momsrapporten va via dooer men dom skapar den åtminstone, troligen skickas den in därvia också
Det man kan tillägga om Dooer som skiljer sig från Bokio är att Dooer tjänar pengar på att sälja redovisnings tjänster till folk som använder Dooer och verkar inte ha något intresse av att börja ta betalt för tjänsten. Dvs, fantastiskt för små bolag och Dooer får pengarn när bolagen växer och behöver hjälp.
Det man kan göra är att bara ta ner sina SIE filer från Bokio upp till 2022 och sen göra det man ska göra under 2023 så får man en känsla för hur smidigt det är.
En sista grej, när jag använde Bokio så tyckte jag aldrig att jag faktiskt hade koll på vad som hände i bakgrunden och det blev alltid knasigheter när man skulle redigera något på slutet av året. Men Dooer så måste man ändå ha tillräckligt med koll så man vet vad som händer, vilket jag tycker är bra
Ok!
Känner igen det där med att det ofta blev fel i slutet av året med bokio så började bokföra manuellt istället och då blev det rätt. Tog mer tid initialt dock.
Kan man föra över 10 år till dooer eller bara 2?
Hur är det med bokslut, måste man betala extra för det?
Lite osäker men jag skulle bli väldigt förvånad om du inte kan föra över alla år, tror nästan att du måste göra det
Bokslut kan man inte gör.
För årsredovisning brukar jag kombinera med edeklarera.se, funkar väldigt smidigt.
Lite frustrerande detta… Har som många andra en EF med väldigt liten omsättning och trivdes väldigt bra med Bokio som jag haft i alla år.
Har kollat på wrebit och enkelbok men tycker allt verkar så rörigt mot Bokio, jäkla skit…
Sen finns ju Visma och sådant men men då kostar det extra ju mer du ska ha såsom fakturering ex.
Får se vad man gör…
Dela gärna med dig av vad du landar i