Bokio stryper gratiskonton

Tråkigt med alla loften av bokio “för alltid gratis”. Gick nu över till fortnox. Ska se hur nöjd jag kommer att bli med bokföringen framöver.

Tänkte prova enkelbok ett tag framöver, verkar ändå lite trevligt när man väl satt sig in i det, kommer funka fint för mig som har otroligt lite verifikat i månaden då jag bara kör EF vid sidan av mitt ordinarie arbete nu för tiden.

Kollade även in wrebit men det funkar bara som app och jag vill gärna ha helheten på en datorskärm.

Gjorde ett konto där med nu. Verkar lite buggigt eller? Jag la in en gammal leverantörsfaktura där betalningsdatumet passerat men den hittade den ändå inte som “Att göra”. När jag var inne och kollade hade den filtrerat datumet på år 2022.

Någon annan som har erfarenheter kring enkelbok?

Du har säkert provat mer än mig just nu ä. Läste på fb i Bokio delen att många gått över dit. Har tyvärr inte funnit något annat som det är, finns något som heter INbooks med men har inte provat det.

Fyra gratis bokföringsslternativ

5 gillningar

Jag mejlade supporten på enkelbok den 3/9 och har fortfarande inte (den 7/9) fått någon återkoppling. Ska ni använda enkelbok så se till att ni inte behöver hjälp från deras sida. Hörde av mig i dag igen och bad om återkoppling. Får se hur det går

1 gillning

Fick nu (8/9) mejl från support att de tagit emot mitt ärende och kommer behandla det så fort de kan. Normal svarstid är 3 dagar för gratisanvändare, de prioriterar plusanvändare. De skriver även att de upplever ett ökat tryck senaste tiden och att detta förlänger svarstider mer än vanligt. De känner väl av en tillströmning av många som lämnar bokio nu då kanske.

Kan igen slå ett slag för Dooer, haft några frågor och fått svar samma dag med bra support och hyfsat bra dokumentation :slight_smile:

Sen för den som är intresserad så tog breakit up Bokio historien, ganska intressant take

Har enskild firma

Aha, ha inte det :joy:

En brandfackla!:grin:

Fortnox är både användarvänligt och billigt.

Varför i all världen skall man då syssla med gratisprogram och manuell bokföring? Lägg i stället kraft på att utveckla företaget. Då tjänar man mångdubbelt mer pengar. Att leta efter sista kronan vid varje tillfälle är bara kontraproduktivt.

Har man en blygsam verksamhet som är mer av en hobby, med 5-10 verifikationer är jag tämligen övertygad om att Skatteverket struntar i detta. Då kan man syssla med “hemmagjorda” lösningar. Ett professionellt företag skall däremot ha professionell redovisning.

3 gillningar

I allmänhet håller jag väl med. Men om man, som jag, är i uppstarten av en sidoverksamhet när det största utmaningen är att få kunder öht med få saker att bokföra så blir det ju dyrt i förhållande till nyttan för stunden.

Vad menar du med att du är övertygat om att skatteverket struntar i hemmalösning? Att man kan skira i bokföringen eller hemmasnickrat som i att skriva på ett A4 med datumstämpel?

Jag har deklarerat några jordbruk där fastigheten är utarrenderad. En intäktsverifikation lika med arrende. Några få utgifter som försäkring, några lass grus, bensin till motosågen om han har röjt lite sly och kanske lite annat småkrafs . Oftast har jag fått en liten lapp där det summorna står uppradade.

Inte sjutton föreläser jag då om bokföringslagen för en passiv lantbrukare i 70-,årsåldern utan jag gör den enkla deklarationen rakt upp och ner.

Går det över en tio verifikationer kör jag dem i ett bokföringsprogram.

Rätt eller (förmodligen) fel, då gör jag i alla fall.

Nu har deras VD äntligen svarat på frågor. Dock bakom betalvägg. Är det något intressant som kommer fram i artikeln?

Bokio har aldrig gått med vinst under alla år. Förlusten förra året var över 80 miljoner Ägarna har tröttnat.

2 gillningar

Bokio vart oväntat dyrt! Hade dom erbjudit ca 100-150 kr månaden hade jag kanske vart kvar.

Nu börjar jakten på nytt system :sunglasses:

Jag kommer prova dagboksblad i en liten enskild firma som jag hjälper. Är kanske 10-15 verifikat per år och förenklat årsbokslut. Ska bli spännande att gå tillbaka i utvecklingen! :nerd_face:

Goda nyheter! Superenkelt att migrera både verifikat + uppladdade kvitton från Bokio till Enkelbok.

Export från Bokio

För varje räkenskapsår, exportera “SIE 4” och “Kvitton”. Kvitton kommer som en zip-fil, så packa upp den så den blir en mapp där alla kvitton finns.

Import till www.enkelbok.se

Till min förvåning så matchas bokföringsverifikaten från “SIE 4” och uppladdade kvitton från “Kvitton”. Ingen ko på isen som man säger.

2 gillningar

Kommer förmodligen bli lösningen för min enskilda firma om Bokio inte backar i sista minuten.
Flyttar man ( export/import) alla åren eller enbart det sista ( 2023 för mig )?

Jag flyttar alla år. Mest för att ha gjort en fullständig migrering och kunna lämna Bokio bakom mig.