Visma har lovat att köpa de sista aktierna i Bokio, och aktiepriset kommer vara baserat på antalet betalande kunder.
Som jag tänkte oxå.
Fråga gällande Enkelbok - Någon som vet om man kan ha flera aktiebolag på en användare?
Testat Dooer och där är det enkelt att lägga till flera bolag på en användare. Dock kunde jag bara ladda upp verifikaten men inte tillhörande kvitton. Därav lutar det mot enkelbok.se. Ytterligare en sak som talar för enkelbok är man ska skapa bokföringsmallar, även kallat “recept” ovan i tråden.
Här kan ni se verifikationslistan från Dooer:
Ska man exportera varje räkenskapsåre för sig alltså. Börjar man med det senaste eller första?
Och likadant vid import i Enkelbok, importerar man i någon särskild ordning?
Och hur fick du in och synkroniserade kvittona?
Hur gör man med fakturorna i Bokio? Trodde de låg i bokföringen, men såg att man kan exportera dessa, men som text i csv-fil. Jag använder kontantmetoden, så ej betalda fakturor är ju inte bokförda ännu. Sedan importera filen till Enkelbok. Importerar man efter att man importerat själva bokföringen?
Ja precis, exportera alla räkenskapsår för sig. Och sedan börja importera den tidigaste perioden.
För kvittoexport i bokio så exporterar du “kvitton” enligt nedan
Och i enkelbok trycker du på “Välj bilder och pdf:er”
Sen så markerar du alla kvitton (som du unzippat, dvs packat upp från en komprimerad fil till flera filer)
Gällande bokio-fakturor har jag inte testat - men det ser smidigt ut att exportera
Fakturor verkar även enkelt att importera i enkelbok
Tack för informationen.
Men hur funkar det allmänt när information i fakturor exporteras i form av information i kolumner i en csv-fil? Jag har ju naturligtvis fakturorna nedladdade som pdf. Men om jag importerar dem i form av csv-fil, blir det väl svårt att titta på dem i formaterad design eller ladda ner som pdf igen om jag skulle behöva.
Ligger inte informationen från bokförda fakturor redan i den exporterade filen med själva bokföringen?
Och vad händer i så fall med de icke bokförda fakturorna, då Bokio vid KM inte bokför dem, endast minns dem för påminnelse vid förfallodagen etc.
Antar att det är likadant med importerade kvitton till Bokio. Att endast informationen exporteras, inte bildfilen, pdf eller annat format som importerades när köpet bokfördes.
Eller missar jag något här?
Förstår ju att informationen i fakturorna även ligger sparade i dm databas, och att det är denna information mer än designen som exporteras. Bokios fakturadesign exporteras ju inte.
En fundering på temat bokföring i Excel. För egen del har jag ett litet AB och det rör sig om kanske ett 20-40-tal verifikat per år. Av den anledningen känns det som att kostnaden för ett bokföringsprogram inte är värd att ta. Hade gärna köpt ett program, men att prenumerera på en SaaS tjänst tillför inte ett värde som överstiger kostnaden.
Så nu funderar jag på att börja bokföra manuellt på papper (hur stenålder det än känns). Så slog det mig… borde man inte kunna göra en mall i Excel som uppdaterar en huvudbok, men där man skriver ut varje verifikat och sätter i en fysisk pärm? Det borde ju vara likvärdigt med att bokföra i en bok?
Då får man fortfarande statistiken och översikten ett bokföringsprogram ger, men utan kostnaden.
Alternativt att man gör det som en kolumndagbokslayout som man skriver ut efter varje månads verifikat är gjorda, det är 12 sidor utskrivna varje år, vilket är typ 5 SEK istället för över 3000 SEK per år för bokio…
Tankar? Borde det uppfylla kraven?
Det är väl bara att göra en snabb googling så inser du att det inte är tillåtet.
Hej Ohm,
Jag har gjort en snabb googling och menar på att om man skriver ut på detta sätt, så finns det inga direkta skillnader jämfört med kolumndagbok som jag fyller i för hand. Min slutsats är således att det borde kunna vara okej, men sedan är jag inte utbildad inom bokföring utan bara tänker högt… kalla det “tankespjärn” om du vill.
Är du av en annan åsikt så får du gärna förklara hur du tänker, hade verkligen uppskattat att höra dina tankar!
Edit:
Bokföringen kan göras manuellt eller i ett bokföringsprogram. För dig som bokför manuellt har BFN tagit fram dagboksblad som du kan skriva ut och använda när du bokför. Det går också bra att göra egna dagboksblad eller använda en köpt kolumndagbok. Det är inte tillåtet att bokföra i ett program där registreringen kan ändras i efterhand, till exempel Excel.
Källa: https://www.bfn.se/redovisningsregler/vad-galler-for/enskilda-naringsidkare/
Jag menar, om jag kan skriva ut ett ark och bokföra manuellt med penna på det - så borde jag kunna bokföra det elektroniskt i Excel och sedan skriva ut det… Det är ju exakt lika svårt att ändra dom två i efterhand menar jag på.
Problemet är väl att du inte får använda ett program där du kan gå in och ändra i verifikat hur som helst. Med papper och penna i dagbok framgår det när du gör ändringar, som ska ha ett eget verifikat.
Eller nu läste jag inte det du skrev helt… då blir väl annars problemet att om du skriver ut enskilda verifikationer så kan ju de bytas ut hur som helst också.
För övrigt är jag också inne på att använda papper och penna.
Tack för ditt svar Jonas,
Jag håller med dig om att man kan byta ut sidor, men samtidigt skriver ju BFN själva att man kan skriva ut deras mallar och gör en egen bokföringsbok av dem (se mitt citat i inlägget ovan) … rent tekniskt kan du ju då göra samma byte genom att skriva ut nya sidor - skriva om dem för hand - och sätta in de nya sidorna med manuell bokföring. Så jag menar, om jag skriver på datorn och skriver ut och sätter i pärmen, eller skriver för hand och sätter i pärmen ändrar egentligen ingenting (i mitt tycke).
Min plan annars är att “dubbelbokföra” för att ha koll på siffrorna. Papper och penna, för att uppfylla kraven och excel för att hålla koll att allt stämmer och få en bra överblick.
Så är det ju förstås… i den riskanalys som gjorts så kanske de tänker att folk idag inte orkar skriva om något för hand. Risken att någon fular sig med papper och penna är omvänt propotionell mot antalet verifikat
Fuska kan väl många göra om man anstränger sig…
Grunden för ett bokföringsprogram, eller manuell bokföring med för den delen är ju attt gjorda ändingar skall synas.
Har man en större verksamhet är väl 200 kr i månaden till Fortnox inget att bråka om. Jag förstår samtidigt frustrationen hos dem som har lite mindre verksamhet.
Hade jag börjat idag i liten skala så vete sjutton om jag inte använt Excel. Om jag skulle tvingats göra en ändring i bokföringen hade jag dock inte “suddat” elektroniskt. Jag hade gjort en ändringsverifikation. Då har man åtminstone följt bokföringslagens anda, om kanske inte dess bokstav.
Obs! Detta är ingen uppmaning till lagbrott. Jag för bara ett hypotetiskt redonemang. Använder ett gammat Vismaprogram själv.
När det gäller traditionella bokföringsprogram, alltså sådana som installeras lokalt på en dator, lagras all registrering i en databas på den datorn. Eftersom datakrascher kan inträffa innehåller sådan program möjlighet att lagra säkerhetskopior vilka senare kan återlagras, detta innebär förstås då att man kan backa tillbaka till tidpunkten för en tidigare utförd säkerhetskopia och därigenom “rensat bort” det som bokförts efter denna tidpunkt.
När det gäller de numer populära online-lösningarna blir detta förstås svårare vilket rimligtvis borde vara ett försäljnings-argument mot dem. Jag förstår egentligen inte heller att en företagare vågar anförtro en online-aktör (typ Bokio) som kan gå i konkurs eller på annat sätt omöjliggöra åtkomst att förvara den bokföring de själva är 100 procent ansvariga för eller att för den delen lita på deras “automatiska” bokföring.
Men kontentan är i alla fall att ett traditionellt bokföringsprogram går att “ändra i” likväl som det går att ändra i excel eller utskrivna datablad.
Lite läskigt - men kanske dyker det snabbt upp ett antal aktörer hos konkursförvaltaren och köper systemet och sedan säljer åtkomst till datat för en bra slant.
Jag har ett Björn Lundén Administration kvar från tiden när man köpte det och betalade endast för uppdateringar, t.ex. för att skapa momsrapporter.
SaaS är dock framtiden tror jag och “pay for ever” kommer bara att bli allt vanligare.
För mitt AB1 kör jag fortfarande Bokio Premium, för mitt AB2 som har väldigt mycket mindre verksamhet så kan det bli att damma av gamla BLA.
Mitt Vismaprogram är nog 25 år gammalt ämen funkar. Definitivt inte on line. Håller förhoppningsvis min tid ut. När jag för skojs skull googlade hittade jag inte några stationära program. Uppenbarligen vill Visma med flera aktörer tjäna pengar…
Visst finns det stationära program, sådana efterfrågas bl.a. från de som inte vill att någon annan ska kunna komma åt deras bokföring.
Jodå, jag har ju ett sådant själv. Min reflektion var att de stora jättarna Fornix, Visma mfl är skäligen ointresserade av sådana program numera.
Bytte till https://www.kapitas.se när Bokio tog bort gratisversionen. Lite 1999 men med mindre än 100 verifikationer per år så går det