I avsnitt #202, och uppföljningen som kommer att bli #204 pratar vi en del om resurser för att starta och driva företag. Det kan vara allt från bra forum, ställen att samla idéer på till typ erfarenheter kring bokförtingssystem eller rådgivare. Jag har några som jag kommer att tänka på, och ni får gärna fylla på.
Bokföring/regler
Bokio
Jag har använt bokio sedan start. Det är ett gratis webbaserat bokföringsprogram. Fick lite smisk på fingrarna av de som gjorde min årsredovisning, de var inte så glada för Bokio, men det löste sig ändå.
Visma forum
Fått en del tips på hur jag ska tänka kring bokföring här.
Verksamt.se
Bibel. De har en bra kom-igång-guide, och en massa tips kring både att starta och driva företag.
Mentorer/böcker/poddar
Jobbat med entreprenörer och egenföretagare @janbolmeson är ju en självklar person här, men jag har ett par andra personer också runtomkring som förstår vad det innebär att jobba för sig själv.
Gör bokföringen själv, med backup redo.
Vill lära mig hur bokföring funkar, inte för att det är kul att scanna kvitton men för att det är någon typ av kärna i ett företag. Men har en vän som svarar på frågor snabbt som blixten och är redo att ta över när som.
Tänker alltså både högt och lågt, mer och mindre praktiskt. Verktyg som gör att ni klarar livet rent allmänt, men också tips på bokföringsprogram. Ja ni fattar.
Driva-eget.se - drivs av en bekant till mig Gustaf Oscarsson. Innehåller blandad information när man är i början. Jag har varit med i deras podd ett par gånger.
Skatteverket & Bolagsverket - underskatta inte kundtjänsterna på dessa två myndigheter. Enormt duktiga och servicevilliga.
ALMI och Connect Sverige - Organisationer som hjälper företag i olika faser.
Tips! Digitalisera dina kvitton, fakturor och viktiga papper
Ett tips som jag verkligen rekommenderar alla är att digitalisera alla sina kvitton, fakturor, papper och underlag. Det gör det väldigt att arkivera, hitta underlag och kommunicera med t.ex. bokföringsbyrå, myndighet, revisor eller liknande.
Nu driver jag mina företag själv, men liknande fungerar även om man är flera. Något förenklat:
Jag har en mapp i molnet (t.ex. Google Drive) för företaget
Där har jag en mapp “Kvitto och fakturor”
När jag får en faktura eller kvitto:
Scannar den med hjälp av telefonappen “Scanner Pro”
Överkursverktyg och leverantörer jag använder i nästan alla mina företag
Här är mina favoritverktyg som jag använder i nästan alla mina företag:
Upwork - hitta frilansare som kan hjälpa till med bokstavligt talat allt.
Billogram - faktureringstjänst. Man betalar 10 kr per faktura, vilket är dyrare än den fakturatjänsten man får i de flesta bokföringsprogram. Men, jag anser att det är väldigt mycket bättre utifrån ett kundperspektiv, det är enkelt att ha kommunikation med fakturamottagaren i själva fakturan, enkelt att ställa in påminnelser via t.ex. sms, mejl eller brev och så vidare. Även ett bra API för den som tycekr det är kul.
Airtable - en databas som med ett visuellt gränssnitt. Excel är fantastiskt för beräkningar men värdelöst för datahantering. Airtable är dåligt på beräkningar men magiskt på datahantering. Hög instegströskel, men när man väl börjat använda det så kommer man inte lämna det.
Fortnox - alla gratisprogram för bokföring i all ära, men när man behöver lite mer komplicerade situationer upplever jag att det är få saker som slår Fortnox. Även om jag svär över deras faktura varje gång jag får den.
Mailchimp - bygg din “epostlista” med kunder, potentiella intressenter och andra. Gratis upp till 2 000 mailadresser.
Avanza - för tjänstepension och t.ex. sjukvårdsförsäkring. Deras efterlevandeskydd är dock väldigt dyrt.
Visma Addo - verktyg för digitala signaturer med BankID, mig veterligen det enda som är “pay-as-you-go” och är rimligt prissatt.
Loopia - för köp och administration av domäner t.ex. mittforetag.se
Trello - bästa verktyget för att hålla koll på sina och teamets to-do. Särskilt i Kanban-utförande (backlog, att göra, pågående, färdigt, blockerat) så vet jag inget bättre verktyg.
Tips på redovisningsbyrå, revisionsfirma, jurister etc…
Jag har även på 20 år samlat på mig en hel del kontakter i olika branscher. Vill du ha tips på en bra redovisningsfirma, jurister eller motsvarande. Lägg ett meddelande till mig eller mejl på jan[AT]rikatillsammans.se
Jag valde att köra bokföringen via Speedledger eftersom det var integrerat med Swedbanks internetbank. Inte gratis men jag ansåg att 279 kr i månaden var värt att få allt på ett ställe och integration mellan kontona och bokföringen. Allt som sker på kontona får jag in direkt i bokföringen och behöver bara välja hur det ska bokföras. Jag tror att det lätt är värt den lilla kostnaden för att slippa föra in allt själv.
Lej bort bokföring, bokslut, lönearbete, skattedeklaration mm.
Finns mycket bra hjälp att få för 550kr/h. Så blir det rätt gjort (oftast) och man kan koncentrera sig på att skapa mervärde för sina egna kunder istället. Har besparat mig oerhörda mängder tid och energi genom åren, och i slutändan gett mycket mer i kassan än vad det kostat.
Jag noterade allt jag behövde göra när jag startade mitt AB samt drev det i ett par år. Sedan skrev jag en blog-post om det och nu finns texten på Github så fler kan bidra:
Wow! Snyggt jobbat. Skummat igenom innehållet men ska sätta mig och läsa igenom allting i lugn och ro. Jag är nu anställd men funderar på att bli egen, och har även jag sneglat på Kvadrat. Deras upplägg känns som en win-win.
Vad jag såg nämndes inte att köpa bil i företaget, hur det fungerar med moms, förmånsvärde etc. Om det är något du har koll på hade jag uppskattat om du vidrörde det