Be om hjälp, delegera och outsourca till frilansare t.ex. Upwork

Enligt tidigare tråd “Tips, länkar och resurser för dig som vill starta eller driver eget företag” så har jag levlat i princip alla företag jag har varit engagerad i genom Upwork. Det är en sajt där man kan anlita frilansare i alla områden i hela världen. Något jag blev inspirerad av efter boken “4-hour work week” av Tim Ferris. En av tre böcker som förändrat mitt liv.

För att svara på frågan ovan.

Just nu använder har jag via Upwork

• Två anställda programmerare på heltid, en i Indien och en i Ukraina som gör webbprogrammering för mig.
  • En “DevOp” från Indien som på månadsbasis underhåller RikaTillsammans-servern och andra tekniska lösningar.
  • Srdan från Serbien som fixar ljudet på alla videor och poddavsnitt (och kan inte ett ord svenska)

Historiskt har jag anlitat:

• Svensktalande kundservicepersonal som jobbat i annan tidzon (=en svensk kille boendes i Thailand)
  • En tjej, Elin, som transkriberade alla avsnitt fram till för 3 veckor sedan
  • Otaliga programmerare för att lösa olika problem, som kortast 1 timmer och som längst 3 år.
  • Designers för att göra marknadsföringsmaterial, hemsidor och broschyrer
  • En doktorerad statistiker för att kontrollräkna mina excel-filer
  • Personer som transkriberat engelska videoklipp
  • Personer som översatt från svenska till engelska, tyska, danska, franska, spanska m.fl. språk
  • Wordpress-uppdateringar, plugins etc.
  • Googla och sammanställa data och excelfiler, datainmatning
  • Bildredigering
  • Videoklippning
  • Google Analytics hjälp
  • Bokföring (svensk)
  • Administration och mejlhjälp

Ja, det är saker jag minns på rak arm.

Min stora insikt är att man behöver vara hyfsat duktig på att berätta vad man vill ha. Sedan behöver man bryta ner det i mindre delar och ha kontinuerlig uppföljning så att de andra parten förstår vad man vill ha. De gånger det har gått åt skogen så har det framförallt brustit i kommunikation.

Det andra är att våga pruta. Jag brukar ofta googla på genomsnittslönen för det yrket i det landet varifrån jag anlitar personen. I Sverige är t.ex. 10 USD för en programmerare jättebilligt, men det är dubbla medellönen i vissa länder. Bättre ge fler timmar brukar jag tänka.

3 gillningar