Vad ska man tänka på säkerhetsmässigt när man anlitar frilansare?

Kanske finns någon nyare tråd än denna men det var denna jag hittade.

Jag funderar på att använda tjänster via UpWork eller tex Fivrr och undrar om det är något man behöver tänka på rent “säkerhetsmässigt”. Dvs jag vet ju hur det är att anlita hantverkare och hur noggran man får vara för att inte blir lurad eller i alla fall besviken på resultatet.
Hur fungerar det när hela affären är digital. Tips på vad man behöver tänka på eller är sidorna/tjänsterna så uppsäkrade att de går smidigt av sig självt? (jag förstår att man givetvis måste var tydlig med vad man efterfrågar).
Ytterligare en fundering, hur är det med “stöld” av ideér, domännamn etc. Jag har ingen jätteillusion om att min “idé” är världsunik, men ändå något man behöver tänka på här. Säkras arbetet man lägger ut upp på något sätt via standardavtal i tjänsten?
Något annat man behöver tänka på

Intressant fråga! Jag jobbar som frilansare inom IT men jobbar direkt mot kund eller som underkonsult till konsultbyråer vilket är lite annorlunda mot det du frågar om.

Men i sådana fall tecknas ett standardiserat avtal med klausuler om att arbetet ska hålla viss standard, sekretess och kundens rätt till att äga resultatet (koden).

Men i Sverige har vi hög tillit så avtalet är en formalitet. Normalt är att börja med ett mindre uppdrag för att se om konsulten och kunden är en bra match.

Är bara en gång på 12 år jag vart med att någon inte fick ut det av projektet som man önskade och har man börjat med något mindre är det lättare att vara generös och kreditera fakturan alternativ bara betala om man är på andra sidan…

1 gillning

Tack för svar, jag har många gånger som representant för ett företag köpt konsulttimmar och större projekt från “riktiga” konslutbyråer eller frilansare och är väl bevandrad i avtalsformerna däremellan. Kanske därför jag är lite extra “fördärvad” eller ska vi kalla det van med en etablerad avtalsprocess och som du säger tillit.
Men för mig är detta med “giggare” en mer fri form som jag känner mig mer osäker på och därav undrar hur det ser ut.
En tanke är ju såklart att jag testar med ett mindre pilotprojekt men tänkte att det borde finnas folk här som redan provat =)

1 gillning