Be om hjälp, delegera och outsourca till frilansare t.ex. Upwork

Det hade jag varit intresserad av att höra mer om! Vilka tjänster har du outsourced @janbolmeson och hur vad har du lärd dig på vägen?

Enligt tidigare tråd “Tips, länkar och resurser för dig som vill starta eller driver eget företag” så har jag levlat i princip alla företag jag har varit engagerad i genom Upwork. Det är en sajt där man kan anlita frilansare i alla områden i hela världen. Något jag blev inspirerad av efter boken “4-hour work week” av Tim Ferris. En av tre böcker som förändrat mitt liv.

För att svara på frågan ovan.

Just nu använder har jag via Upwork

• Två anställda programmerare på heltid, en i Indien och en i Ukraina som gör webbprogrammering för mig.
  • En “DevOp” från Indien som på månadsbasis underhåller RikaTillsammans-servern och andra tekniska lösningar.
  • Srdan från Serbien som fixar ljudet på alla videor och poddavsnitt (och kan inte ett ord svenska)

Historiskt har jag anlitat:

• Svensktalande kundservicepersonal som jobbat i annan tidzon (=en svensk kille boendes i Thailand)
  • En tjej, Elin, som transkriberade alla avsnitt fram till för 3 veckor sedan
  • Otaliga programmerare för att lösa olika problem, som kortast 1 timmer och som längst 3 år.
  • Designers för att göra marknadsföringsmaterial, hemsidor och broschyrer
  • En doktorerad statistiker för att kontrollräkna mina excel-filer
  • Personer som transkriberat engelska videoklipp
  • Personer som översatt från svenska till engelska, tyska, danska, franska, spanska m.fl. språk
  • Wordpress-uppdateringar, plugins etc.
  • Googla och sammanställa data och excelfiler, datainmatning
  • Bildredigering
  • Videoklippning
  • Google Analytics hjälp
  • Bokföring (svensk)
  • Administration och mejlhjälp

Ja, det är saker jag minns på rak arm.

Min stora insikt är att man behöver vara hyfsat duktig på att berätta vad man vill ha. Sedan behöver man bryta ner det i mindre delar och ha kontinuerlig uppföljning så att de andra parten förstår vad man vill ha. De gånger det har gått åt skogen så har det framförallt brustit i kommunikation.

Det andra är att våga pruta. Jag brukar ofta googla på genomsnittslönen för det yrket i det landet varifrån jag anlitar personen. I Sverige är t.ex. 10 USD för en programmerare jättebilligt, men det är dubbla medellönen i vissa länder. Bättre ge fler timmar brukar jag tänka.

3 gillningar

Bara lite nyfiken, hur “fixar” man ljudet i Serbien? :smiley: Eller vad är det dom fixar? Typ städa bort brus i ljudkvalitén? :slight_smile:

Yes, fixar brus, balanserar volym, plockar bort hostningar och annat otyg. Skånskan kunde han tyvärr inte fixa.

16 gillningar

Skånskan :grinning_face_with_smiling_eyes: hahahahaha

Tack för alla idéer @janbolmeson . Jag ska erkänna att jag är lite för mycket “själv är bäste dräng” för mitt eget bästa ibland. :man_facepalming:

Tidigare outsourcade jag designarbete på logotypen till mitt första företag på 99designs. Genom vissa knep kunde jag för 2500kr få en logotyp som var rätt fantastisk. Jag fick då 63 förslag från 26 olika individer.

Det här blev den vinnande logotypen -
image

Tävlingen ligger kvar via sökmotorer, man kan “gömma tävlingen också”. Nu är det något år sedan jag gjorde detta men om man söker grafisk hjälp och vill lägga lite tid så är detta ett sjukt bra sätt att få mycket nytänkande på designsidan till sina projekt.

Sedan anlitade jag en annan designer igen till ett nytt projekt för cirka 10kkr och fick

Unikt designad förpackning till min produkt.
Företagsprofil med logotyp.
Alla masterfiler.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad ska man tänka på säkerhetsmässigt när man anlitar frilansare?