Enskild firma -> AB: Strategi för att investera vinst och maximera avdrag

Hej!

Jag driver en liten men växande verksamhet (digitalt innehåll) som jag startade i början av detta år. Jag har precis registrerat enskild firma för att städa upp årets intäkter, men planen är att starta ett AB i höst.

Min grundtanke är att inte ta ut pengarna privat just nu, utan låta vinsten stanna i bolaget, investera den i en KF och låta mitt utdelningsutrymme växa över tid för att på så sätt ta ut pengarna längre fram, iom att jag ej behöver pengarna. Är detta en sund strategi, eller missar jag några uppenbara fallgropar här?

Jag har funderat en del på det här med övergången och driften och skulle gärna vilja höra era erfarenheter kring följande:

Övergången: Hur ser ni på risken eller bökigheten med att ha enskild firma och AB parallellt under en övergångsperiod? Vad är den absolut vanligaste “nybörjarmissen” man gör när man tar steget?

Avdrag: Utöver de vanliga sakerna (mobilabonnemang, dator, enklare prenumerationer), vilka fler avdrag kan man göra om man har ett AB? Har nu väldigt få och låga kostnader som jag planerar att dra av, så känner att det finns utrymme för fler avdrag.

Bokföring: Min verksamhet är väldigt simpel, vinst efter avgifter men före skatt på starx under 300k/år och har få transaktioner. Behövs verkligen system som Fortnox (som känns som ganska mycket overkill), eller finns det enklare och billigare alternativ som ni rekommenderar för en mindre verksamhet?

Vilken företagsbank rekommenderar ni för ett litet enmans-AB där fokus är att hålla nere de fasta avgifterna men ändå ha bra flöden?

Tacksam för alla tips och erfarenheter!

Drt vanligasre misstaget folk gör är att de inte inser att det inte går att ombiöda företag. AB startas ochvköper upp inkromet i den enskilda firman som sedan avvecklas. Detta innebär att det ofta blir en hel del skatt för den enskilda firman som behöver betalas. Särskilt om man har periodiseringsfonder och liknande.

Nej. Kika på Minibok.se för enskild firma och bokforing-online.se för AB.

Spännande strategi och ja du kan tekniskt sett öka ditt utdelningsutrymme med gränsbeloppet varje år (så länge du skickar in blankett K10 varje år och “claimar” utdelningsutrymmet). Vilande pengar gör dock aldrig någon lycklig (inflation, missad avkastning, etc.) och en tanke här är väl att antingen starta ett företagskonto på avanza och investera allt överskott i indexfonder.

Vanligaste nybörjarmissen är väl att man börjar använda aktiebolaget och drar på sig affärshändelser innan den enskilda firman är helt ombildad och avvecklad. Då blir bokföringen pajjig och komplex att hantera. Enklast att minimera affärshändelser i EF, ombilda och sedan dra igång igen i AB. Även det Baggin nämner, kika så att du inte behöver skatta vid övergången.

Vanliga kostnader är allt som du hade kunnat behöva i ett bolag för att personerna bakom ska kunna driva det (“är det verksamhetsnära?” är regeln man förhåller sig till), t.ex. mobil för att ringa samtal å företagets räkning. Alla möjliga digitala tjänster, dator, kontorsmateriel, friskvård, sjukvård, luncher/middagar (med kund såklart), tjänstepension, resor i företagets tjänst, bil och julgåvor är de vanligaste. Har du ett avskilt rum med separat ingång kan du låta företaget hyra det av dig. Finns många fler som du hittar i andra trådar här på forumet.

Är lite biased då jag driver och utvecklar ett bokföringsprogram för småföretag som ditt, men kan tipsa om https://lumion.se. Anpassat för företag som vill bokföra själva med få affärshändelser och som aldrig vill se debit/kredit. Det kostar bara 99 kr/mån och årsredovisning ingår även i det när det är dags för det. :slight_smile:

Lycka till med företaget!

Tack för tipsen. Måste säga att Lumio verkligen ser bra ut. Ser fram emot att använda de