Har läst på forumet ett tag men nu är det dags för mitt första inlägg. Det riktar sig framförallt till er som är intresserade av både ekonomi/bokföring och har viss programmeringsvana.
Kort bakgrund:
Jag har under en längre tid försökt hitta rätt verktyg för att dokumentera och analysera min ekonomi. Gjorde ett antal olika excelmallar men dessa har jag av olika anledningar slutat använda. Till slut stötte jag på plain text accounting (PTA) och blev direkt intresserad.
Jag tycker att följande wiki-sida (GitHub - plaintextaccounting/plaintextaccounting: The plaintextaccounting.org website, a portal to Ledger, hledger, beancount and co. Also the PTA wiki.) förklarar grunden till PTA ganska väl:
“Plain text accounting is a way of doing bookkeeping and accounting with plain text files and scriptable, command-line-friendly software, such as Ledger, hledger, or Beancount. Accounting is tracking the flow of valuable commodities, such as money or time. It clarifies activity, priorities, obligations, opportunities. It can reduce stress and even be enjoyable.”
Själv använder jag det sistnämnda, Beancount, vilket är ett Python-bibliotek.
De främsta fördelarna med PTA:
Dubbel bokföring
Det är inte utan anledning varenda företag i mer eller mindre hela världen använder sig av dubbel bokföring, varför skulle inte privatpersoner också kunna göra det? Det tydliggör ekonomiska flöden och är enligt mig mer intuitivt än enkel bokföring (Läs mer här: Dubbel bokföring – Wikipedia)
Flexibilitet och långsiktighet
Textfiler (.txt) kan bearbetas av vilket program som helst och du är inte bunden till någon leverantör eller mjukvara. Dessutom är datan sparad lokalt och jag har historik som sträcker sig längre tillbaka än de 2 år min bank tillåter (det är möjlig att det går att beställa äldre data, men inte från internetbanken). Med PTA är datan strukturerad på ett sådans sätt att du kan skapa precis vilka rapporter vill eller ta fram egendefinierade nyckeltal.
Open source
Gratis att använda och “lätt” att utveckla egna funktioner samt ett starkt community.
Ekonomisk helhet
Med PTA ser du inte endast utgifter och inkomster, utan får även en överblick av skulder och tillgångar.
Ekonomisk dagbok
Mycket av det vi gör på daglig basis sätter spår i ekonomin. Med en väl underhållen liggare är det enkelt att kolla upp när du gick till tandläkaren senast, hur många tågresor som gjordes under en viss månad eller få reda på vad den där restaurangen vi åt på i New York för 7 år sedan hette. Detta är dock inte unikt för PTA, men PTA gör det lätt och snabbt att ta fram informationen.
Sist men inte minst, roligt!
Det är enormt tillfredställande att ha koll på sin ekonomi och det är även genom PTA jag lärt mig Pandas (python bibliotek) vilket jag senare hittat många användingsområden för, bland annat i jobbet.
Länkar för att läsa mer:
Diskussionsfrågor:
- Är du nöjd med det verktyg du idag använder för att hålla koll på din ekonomi?
- Om nja eller nej, låter PTA intressant?
- Vad lockar / avskräcker mest med PTA?