Privatekonomiska "bokföringsprogram"

Hej!

Jag är på jakt efter ett bättre privatekonomiskt “bokföringsprogram”
Dvs inte ett riktigt bokföringsprogram, men ett program för att bättre hålla koll på privatekonomin.

Gör månadsvis genomgång av min ekonomi där jag dels uppdaterar budget för kommande månad och fyller i månadens kostnader manuellt (för att se hur jag förhåller mig mot min budget) uppdaterar även värdeförändringar på sparandet och kikar på lite grafer så som Net Worth

Jag använder just nu YNAB 4 som är ett program på datorn, och inte en webtjänst där man manuellt fyller i uppgifterna.

Det jag tror att jag vill ha:

• Automatisk koppling mot min bank (eller att jag kan klistra in transaktioner från banken) så att programmet gissar på att ICA nog är mat och Halebop nog är telefon. Har börjat tröttna på att göra det manuellt, vill givetvis kunna korrigera om gisningen inte stämmer (egna regler är trevligt här också)

• Gärna också kunna lägga in konton som inte är kopplade mot banken (CSN skulden, Avanza kontot etc)

• Möjlighet att sätta upp en budget för månaden och se hur utfallet blev i förhållandet till den (Blev matkostnaden mindre än förväntat men uteätandet mycket mer?)

• Möjlighet att se enklare grafer (primärt Net Worth över tid, kanske inkomster/utgifter per månad, vad man spenderar i olika kategorier över tid)

• Gärna cloudbaserat men det är inget krav

• Engångskostnad eller gratis, alternativt en låg månadskostnad.

Har tittat t.ex på Jans Spirecta, men jag är inte villig att betala den månadskostnaden, tror att det kan göra “mer” än vad jag behöver och att ett enklare (och billigare) program hade uppfyltt mina behov.

Kom med era bästa förslag! :slight_smile:

Hej,

Jan har utvecklat en tjänst som heter ”Spirecta”, kanske hade varit något för dig? :slight_smile:

https://rikatillsammans.se/smartbudget-ersattare-spirecta/

2 gillningar

Flera banker har funktioner för kategorisering av inköp, t.ex SHB eller Swedbank. Finns också med Revolut men då måste man handla med deras kort som är gratis förutom kortleverans med billigaste alternativet. Sparandet går inte att övervaka med Revolut.

Hej Robin!
Som jag skrev i min post har jag tittat på Spirecta, men vill inte betala en så hög månadskostnad då jag inte tror att jag behöver ett fullt så avancerat verktyg. Om Spirecta kommer med en engångkostnad eller liknande hade det nog varit ett alternativ.

1 gillning

Verkar som att ICA banken har något, tyvärr antagligen bara i appform :frowning:

Uppkoppling mot bank kräver löpande uppdateringar då detta har ändrats flera gånger över tid och nya regler börjar gälla. Jag tror inte du kommer hitta en tjänst som inte har en månadskostnad och ändå erbjuder detta - om det inte är som Tink eller liknande när det snarare var du som var produkten genom att hjälpa till att klassa transaktioner så att de kunde lära sig och sedan kasta ut dig / stänga tjänsten när de var klara och börjar sälja tjänsten till företag. Man får liksom lite det man är villig att betala för.

Min lösning var att bygga ett eget system med stöd för precis de banker jag har (ICA, SEB, Revolut, Avanza, Nordnet, Danske Bank, etc.) som jag har, och även saker som tjänstepension på diverse ställen, bolån, onoterade bolag, eget företag, och till och med skattekontot. Den har precis de utgiftskategorier och rapporter jag vill ha eftersom det är min egen lösning. Den klassar automatiskt 95% av mina transaktioner, just eftersom den kan vara anpassad till min situation. Pressbyrån < 100kr = glass, Pressbyrån > 400kr = Busskort :wink: Det har ingen månadskostnad, men det var ju inte billigt sett till den tid jag fick lägga på att bygga det. Fast eftersom jag är en utvecklare och något överintresserad av ekonomi så såg jag det mer som en kul grej och väljer att bortse från den kostnaden :rofl: Detta förslag skulle troligtvis även höja ditt humankapital (om inte redan kunde detta, dvs…) och öppna upp för ytterligare välbetalda möjligheter på arbetsmarknaden :wink:

4 gillningar

Hej!

Nä, det är möjligt att det blir svårt med automatisk bankkoppling utan månadskostnad, därav att jag också var okej med att kunna manuellt kopiera bankraderna.

Ditt program låter intressant! Du är inte intresserad av att open source:a det så slipper jag uppfinna hjulet?

Det skulle innebära en hel del arbete tyvärr (för min del), för jag tog en den genvägar i utvecklingen då tanken aldrig var att det skulle vara för någon annan än mig själv så det mesta är hårdkodat just för mina behov och kopplingar. Det skulle alltså ta en del tid att bara rensa ut mina egna personuppgifter och kontonummer i källkoden och du skulle behöva utveckla massa för att det skulle funka för dig :wink:

Det är betydligt mindre jobb än att utveckla det från grunden ändå troligen.
Men jag förstår att det antagligen inte är värt jobbet för dig att rensa på personuppgifter, men får du feeling så gört och släng upp på github så kanske jag kan använda det som någon bas :slight_smile:

Jag förstår att Spirecta kan upplevas som dyrt. Men min tanke är att man lätt borde kunna spara in 1500 kr på årsbasis med det. Jag skulle kunna vara upp till att göra ett test - @Folke - om du kör det i ett år så delar vi på risken. Har du inte sparat in 1500 kr med hjälp av Spirecta så får du pengarna tillbaka. Det vore ett spännande experiment för oss båda tänker jag. :slight_smile:

7 gillningar

Jag har precis signat upp mig för Spirecta. Inte lagt så mycket tid ännu men så här långt verkar det riktigt bra. Om 150 kr i månaden är mycket pengar får man avgöra individuellt, förhoppningsvis finner jag värde som motsvarar kostnaden men som sagt, än så länge för tidigt att säga.

Skönt att höra att man inte är ensam. :wink: Ditt system låter något mer avancerat än mitt som enbart stöder Swedbank.

1 gillning

Jag får fundera på det Jan! Kul att du tänker lite utanför boxen

“Problemet” är väl att jag redan har köpt YNAB4 som fungerar bra, dvs jag har rätt bra koll på min ekonomi redan. Dvs det blir svårt att spara några pengar.

Det jag vill komma åt med ett nyare system är väl att få samma koll jag har idag med mindre jobb (därav bankkoppling eller kunna klistra in transaktioner) man kan ju iof kanske argumentera att om Sprecta sparar mig 8h á 200 kr per år så är jag plus i tid istället.

1 gillning

Men du, Jan, var kommer namnet Spirecta från?

Jag får konstiga associationer till typ stolpiller. På latin är recta pluralis av rektum :joy:

4 gillningar

Underbar algoritm! :heart:

2 gillningar

Haha, tack! Varför göra det mer komplicerat än nödvändigt liksom :slight_smile: Jag skulle säga att den klassar 99% av alla mina Pressbyrån-inköp automatiskt och korrekt :smiley:
Och den, tillsammans med de 132 andra reglerna fixar det mesta. Men fy för Clas Ohlson för där kan det fasiken vara både hemelektronik, heminredning, renovering & bygg, kontorsmateriel etc. Dessa blir till att alltid klassa manuellt. :thinking:

2 gillningar

Sorry, läste för snabbt🙈

Ärvde det när jag köpte företaget. Var ett namn som man kunde köpa många olika typer av domäner på. :man_facepalming::joy:

Ge mig några månader till så tror jag att jag kommer kunna få in saker som inte YNAB och andra har. Sedan är det ju lite så också att det är inte riktigt ni som har 132 egna regler i ett system som är målgruppen. :joy::laughing:

1 gillning

Jag tolkar namnet som dels “spira” - att få sin ekonomi att spira och ändelsen ecta är ju ganska vanlig i bolagsnamn, jag trodde det var någon form av latinsk böjningsform?

Ja det kan man ju förstå :joy::joy:

Du får köra på @MerleNoir:s förklaring istället som är lite mer förnuftig :slight_smile:

1 gillning