Hej, jag funderar själv på att skaffa Spirecta. Kan man koppla flera bankkonto till det? Min man och jag har gemensam ekonomi men separata bankkonto så jag vill gärna kunna koppla båda till samma system. Går det att extrahera datan i excel?
Själv saknar jag TINK, och kommer prenumera på Spirecta den dagen jag kan koppla mina bankkonton samt kreditkortskonton/appar direkt för att slippa kopiera/klistra.
Tink säljer ju fortfarande sitt API. De ville bara bli av med frontendsupporten. Spirecta kanske kunde integrera Tink helt enkelt?
Jaha, kan man inte koppla sina bankkonton till det idag? Hur funkar det i så fall?
Det finns en första version av direktimport till Spirecta från bankerna på plats som använder Tink API om jag förstått det rätt. Man får trigga den manuellt och det är/har varit lite meckigt att importera konton från samma bank för flera personer.
Det kan ju hänt ngt de sista två veckorna så att det funkar ännu bättre nu, eller så kommer det så småningom.
Skaffade Spirecta i förra veckan och direktimporten funkade bra. Även om det var lite meck att gå tillbaka till årsskiftet för att sortera ut mina interna överföringar och se till att de inte rapporterades som dubbeldragningar. Tror dock att det framåt i tiden kommer bli enklare när det inte är lika många rader att gå igenom.
Tänkte gå på och testa Spirecta, men förstod att det saknades “Kuvertbudget” som i YNAB. (Visste inte att det hette så, man lär sig när man lägger ner tid på saker!)
Så nu får det bli paus tills Spirecta stödjer möjligheten att föra kuvertbudget.
Jag vill sälla mig till skaran människor som pratar om kuvertbudget in allmänhet och YNAB i synnerhet. Jag har använt YNAB sedan 2014 (när YNAB 4 var en sak man köpte för en engångsavgift, nu är det webbaserad prenumerationstjänst) och jag älskar YNAB!
Hur funkar nya online-varianten av YNAB? Är det fortfarande manuellt eller är det bankkopplat? Eller halvmanuellet med att man klistrar in kontoutdrag?
YNAB har fortfarande bara stöd för banker i USA och Kanada. (Därtill har de inte stöd för alla banker i dessa länder heller.)
YNAB har stöd för import av CSV (länk) men det har jag aldrig provat.
För egen del använder jag YNAB “som man gjorde i YNAB 4”. Jag lägger till varje transaktion manuellt, mha appen. Det tar mig ~10 sekunder extra när jag är och handlar och nu är det en lika självklar del av mitt handlande som att jag lägger tillbaka kortet i plånboken, eller stänger av NFC på telefonen.
Vi håller på med det. TINK har precis uppdaterat sitt API (typ i måndags), så vi har bara lite jobb med att anpassa Spirecta. Det är framförallt två saker som vi håller på med:
-
“permanenta anslutningar” så att Spirecta kan hämta in data under natten utan att du behöver godkänna varje import.
-
flera BankID-anslutningar per Spirecta-konto, så att man kan ha både sin egen och sin partners bank kopplad. Klantade mig i kravspecen som tänkte 1 användare = 1 BankID.

Sedan tycker jag personligen att många överskattar jobbet med lite klipp och klistra. Jag lägger inte mer än 15 minuter per månad att få allt uppdaterat.
Men ge mig lite tid till så lovar jag att det kommer bli riktigt bra. Är ju mitt lilla hobbyprojekt sedan två år tillbaka. Har lovat mig själv två hobbyprojekt i livet. Spirecta och en glassbar utan vinstkrav. ![]()
![]()
Hej!
Vet du om tanken är att Spirecta i framtiden ska stödja “kuvertbudget” så som t.ex YNAB gör?
Någon uppdatering på när Spirecta får automatisk import? likt Tink. @janbolmeson
Finns på plats och den har Tink som leverantör. ![]()
De banker etc. som inte stöds av Tink har jag skapat semi-automatiska importer för och det går alltid att importera via .csv eller Excel-filer. ![]()
Länk till manualen:
Alla de olika sätten finns beskrivna här:
Jag gör det i excel upplagt på OneDrive men krävde lite jobb att sätta upp.
Största problemet är att jag är så van vid mitt upplägg så gav upp försöket att gå över till Spiectra efter ett månadstest.
Vet inte om detta är relevant längre, men ville bara nämna GnuCash.
Open source (m.a.o gratis) och stödjer import av transaktioner genom csv-filer som normalt går att exportera från bankerna.
Klassar automatiskt transaktioner om man väl har gjort det manuellt minst en gång tidigare. Har dock inte stöd för att automatiskt klassa transaktioner från “samma ställe” till olika kategorier beroende på “storlek” och sådana grejer, men är få system som har stöd för det verkar det som. Går alltid klassa om i efterhand, eller direkt vid import-tillfället.
Kan möjligtvis kännas lite omständligt att komma igång med, men rullar på fint när man väl är igång.
Jag är också utvecklare, eller har i alla fall motsvarande skillz. Är detta öppna API:n och avgiftsfritt eller måste man betala för en licens för att komma åt informationen. Funderar på att göra något själv men det kanske finns en del trista begränsningar som att man ändå måste böka med mobilt BankID så fort man ska uppdatera informationen och kanske mot varje underliggande bank som det var på Tinks tjänst, dvs för jobbigt.
Min nuvarande lösning är att använda kalkylark som jag för in saldona i för alla mina konton och depåer minst en gång per månad, för olika typer av uppföljning. Jag är inte intresserad av uppföljning för detaljerad budget, det har jag släppt sedan ganska många år. Jag är bara intresserad av att följa upp mitt kapitals utveckling. Och av att ta fram kul lösningar för mig själv omfattande programmering m.m.
Nej. Jag gjorde en importfunktion som kan ta transaktionslistorna från respektive tjänst. Dvs uppdatering sker manuellt typ en gång i månaden med att jag går in på respektive tjänst och laddar hem transaktionslistan som typiskt finns i CSV-frormat, och så klistrar jag in den i mitt system som sedan analyserar och kategoriserar det mesta enligt uppsatta regler. Det som blir kvar får jag klassa manuellt. Totalt kanske jag lägger en halvtimme i månaden på det, men å andra sidan får jag ut snygga rapporter och sammanställningar precis som jag vill. Och då menar jag rapporter. Varenda transaktion på varenda konto sedan 2013, sökbart, och efter kategorier. Exempelvis en separat kategori för drivmedel, en annan för parkering, en tredje för cykel, etc. Dessa blir sedan den lite mer övergripande kategorin “Transport”, osv. Verkligen totalt onödigt, men nördigt nog för mig att pyssla med. Och även snygg utveckling över tid.
Har du någon länk eller så till GnuCash?
Hittade det då jag stavade manuellt istället för att rättstavningen var igång. Tack.
Hur går det med funktionen med direktimport från bankkonton i Spirecta?