Plattform för förmögenhetsöversikt

Hej!
Har ni koll på plattformar där man lätt kan få en översikt över sin förmögenhet och hur den utvecklats över tid, efter att laddat upp transaktionsdata från tex Avanza ihop med övriga större tillgångar som privata bolag, fastigheter, ädelmetaller, konst etc?

Är detta en tjänst som någon mer än jag efterfrågar? varför/varför inte?
hur mkt skulle ni vara villiga att betala för den eller räcker det med att kolla avanza och booli med jämna mellanrum?

Allt gott,

Kan bara prata för mig själv. Jag har inga privata bolag, inga ädelmetaller, ingen konst etc.

Jag har globalt index, och en belånad lägenhet.

För detta har jag aldrig sett behov av en tredjepartstjänst. Speciellt när de oftast är beta och knappt funkar i ett år, följt av sen sluta utvecklas för att inga $$$ kommer in.

5 gillningar

Välkommen till forumet! Menar du en tjänst som exempelvis https://spirecta.se/ ?

Jag klarar mig gott med att bygga en egen översikt i Excel.

4 gillningar

Vill man verkligen ha en sån tjänst? Låter som en utmärkt måltavla för hackare och kriminella.

Jag kör excel.

13 gillningar

Excel duger bra för mig med.

4 gillningar

Jag kör en liknande tjänst (balansify.com) där jag har en anonym email adress och loggar in med lösenord.

Ska normalt sett inte gå att koppla det till mig då jag inte använder email adressen på andra ställen.

Balansify är utvecklad av en forummedlem och fungerar för mina behov. Dock är den i konstant Beta och saknar en del funktioner. Inga grafer för konton eller portföljen. Grafer finns endast per värdepapper.

1 gillning

Ah. Trodde man knappade in personnummer och personuppgifter. Lite bättre då.

Men kör vidare med excel, det är fint med rosa graf. :blush:

3 gillningar

Jag kör en Google Worksheet i Google Docs. Man kan börja enkelt och lägga till saker allteftersom man blir nyfiken på olika summeringar och kurvor. Går att se i mobilen också.

2 gillningar

Detta kanske är vad du söker?

Personligen är jag en snål jävel så Excel får duga för mig.

1 gillning

Open Office Calc ftw och då uppdaterar jag på månadsbasis och tittar till alla konton inklusive pensioner och uppskattat värde på kåken etc.

Att ha en tredjepartslösning låter i mina öron helt meningslöst.

1 gillning

Är Open Office Calc Excel för personer som är allergiska mot äpplen och fönster?
:face_blowing_a_kiss:

1 gillning

Exakt. Och de som är allergiska mot onödiga avgifter. Men det är ofta samma personer. :zany_face:

3 gillningar

Jag använder Beancount, ett textbaserat verktyg för dubbel bokföring. Mitt krav på en lösning var att inte behöva exportera några data till en tredje part och att kunna föra in alla våra finanser i SEK/USD och olika värdepapper. Jag kan importera filer från alla våra banker och depåer (tex Nordea, IBKR, Fidelity), kreditkort (och tom köp på Amazon) och editera filerna för att lägga in olika kostnadskategorier. Är det något väldigt speciellt (som tex våra fastigheter) kan jag skriva ut transaktionerna manuellt. Jag är väldigt nöjd med systemet och känner nu att vi har örnkoll på våra utgifter (och inkomster, fast nu har vi ju inte så mycket av det) och hur våra tillgångar utvecklats med tiden. Fast det funkar nog bäst för de som har lite programmeringskunskap och inte är rädda för att jobba med textfiler.

Både Google Worksheet, Excel på webben m fl är gratis i pengar, men hela datavinkeln finns där förstås.

1 gillning

På webben… ryyys :wink:

2 gillningar

Märks ingen skillnad mer än att man slipper installera nåt.

1 gillning

Jag bor utomlands och det finns ett antal sådana appar och de laddar in dina uppgifter automatiskt.

Dvs du knappar in dina inloggningsuppgifter till dina banker, värdedepåer, pensionsfonder och sedan tankar apparna ner datan koninuerligt utan att du behöver kröka ett finger.

Jag hade Mint först som var gratis och sedan gick i konkurs. Numera har jag Quicken Classic Premier som jag faktiskt betalar en slant för, typ 100 dollar per år.

Så det finns väl uppenbarligen en marknad, men problemet är väl att många är vana vid gratis när det gäller e-tjänster.

Edit: För övrigt tycker jag inte att Quicken är särskilt bra. Mint var bättre. Quicken verkar lagga lite och siffrorna kan vara några dagar gamla verkar det som. En del överföringar mellan konton registreras som en kostnad och liknande buggar.

Så trots att jag betalar för en sådan tjänst så har jag börjat knappa in data manuellt i ett Excelark den förste varje månad.

1 gillning

Jag har också saknat en sådan tjänst så börjat utveckla en egen, https://acrue.app

Fortfarande i tidigt stadie och samlar feedback här Feedback önskas - byggt en tjänst för att tracka resa mot FI

Testa gärna!

Eftersom ett sånt här system innebär att inloggningsuppgifterna till alla dina finanstjänster kan läckas vid ett eventuellt inbrott (det börjar ju komma nu att man kan skapa speciella autentiseringar bara för att läsa information, men det är inte många som har stöd för detta ännu) och det dessutom, eftersom du medvetet lämnat ut inloggningen, gör att du troligen inte får någon ersättning alls om någon använder de läckta uppgifterna till att tömma dina konton, tycker jag att man ska tänka efter både två och tre gånger om fördelarna med ett sånt här system överväger de i min mening potentiellt katastrofala nackdelarna.

Personligen skulle jag aldrig lämna ut mina inloggningsuppgifter till tredje part. Det gäller även tjänster som Plaid som används i olika fall för att underlätta överföringar etc. I de fall jag har varit tvungen att göra det för att sätta upp en överföringstjänst ändrar jag alltid lösenordet omedelbart efteråt.

Det här är ett område där jag tycker man verkligen ska tänka efter före.

Har man äpple kostar det inget extra med numbers vilket jag använder. Open funkar dock på de flesta plattformar.