Hur följer ni upp era investeringar om ni har dem utspridda på flera institut?
(Jo, jag vet att man kan lägga allt i indexfonder och sedan “glömma” investeringen men jag vill följa upp i dagsläget)
Jag har investeringar i 4 olika institut och har skapat en uppföljning i Excel då det annars kan vara svårt att veta hur det går totalt sätt med alla insättningar, köp/sälj etc.
Jag har flertal olika pivottabeller & tillhörande grafer i Excel.
En av graferna är en grov sammanställning i kategorier. För att mäta hur det går har jag infört ett startvärde, ett index och lagt till en investering som heter ”Cash” som hanterar insättningar och köp/sälj beloppen så att totala grafen inte blir för ryckig.
Har två sätt att hantera Cash, Index och StartValue.
Alternativ 1 nedan hanterar det genom att alla insättningar i en ISK justeras på dag 1 i grafen. Detta gör att allt normaliseras och man kan följa hur det går totalt på ett enkelt sätt. Köp och sälj justeras mot Cash på avslutsdagen.
Alternativ 2 hanterar insättningar den dagen insättningen görs och justerar då Index, StartValue och Cash (se längst upp till höger i grafen).
Detta ger en mer rättvisare bild av verkligheten då man ser när det tillfördes kontanter till mina ISK:er. Samtidigt är det så att kontanterna fram till nu har legat oinvesterade på sparkonton och genom att tillföra dem till Dag 1 ger det en korrekt bild av utvecklingen av portföljen.
Summering: Vit linje, orange kurva och mörkblåa fältet högst upp som skiljer mellan de två alternativen.
Hur skulle ni gjort? Vilket alternativ tror ni blir bäst på sikt?
Jag kör bara excell. Men det är väldigt sällan numera som jag är inne och kollar. Undviker logga in på de olika bankerna för att kolla. Men nån gång om året är jag inne och kollar, då passar jag även på att uppdatera excellarket.
Jag förstår inte riktigt syftet med dina två grafer, och därför inte heller vad du kommer anse vara bäst, men jag lutar åt en kombination.
Visst cash har du haft från början, så räkna in dem från början om du vill se helheten. Förhoppningsvis får du sedan mer cash varje månad som lön/pension/bidrag, och sådant cash bör väl lägga in när de kommer till sparkonto eller ISK?
Jag följer upp mina placeringar nästan dagligen. Men utan att logga in hela tiden.
Jag har nästan allt på Avanza och där visas resultatet löpande i kronor (och procent). Det räcker för mig. Jag har ändå de viktigaste siffrorna i huvudet. Dessutom vill jag hålla allt så enkelt och lättskött som möjligt, även om jag förvaltar aktivt.
Hmm, ska fundera på att lägga till ett sådant (måste isåfall lösa så att innehav på det kontot rensas automatiskt med jämna mellanrum osv).
Fn inget i gränssnittet, men om man är lite datakunnig är det bara att trycka F12 (i Chrome, motsvarande finns i alla webbläsare antar jag) och titta på/kopiera json-datat som kommer från anropet till