Kan ni rekommendera något bra verktyg som kan hålla reda på utvecklingen i ens portfölj?
Jag har börjat flytta innehav mellan olika nätmäklare och då får jag ju inte en enhetlig utvecklingskurva på ett ställe längre.
Söker därför ett verktyg som har detta:
Regler/scheman för automatiska insättningar i olika värdepapper.
Alternativt att man kan skjuta in en lista på transaktioner som man har i en fil, t ex CSV.
Stöd för att lägga in flera konton/portföljer.
Datan sparad lokalt på datorn.
Fonder, ETF:er och ETC:er som kan köpas hos svenska nätmäklare.
Helst tänker jag att själva verktyget är ett program på datorn, så att inte allt försvinner ifall leverantören lägger ned. Samtidigt måste ju programmet ta in nya kurser hela tiden, så så fort det slutar fungera så kan man bara titta bakåt från den tidpunkten. Men vore i alla fall bra om det gick att exportera data om varje enskild transaktion, så att den datan gick att stoppa in i ett nytt program/tjänst.
Jag har lagt in allt mitt privata indexfonds-sparande + pensioner i Google Sheets.
Även startat upp en Allvädersportfölj jag ska fortsätta bygga på också, sedan sakteliga börjar gå över mer till den från enbart aktiefonder.
Nya kurser hämtas automatiskt och värdena är alltid färska och uppdaterade. Upplever att det släpar inne i min Internetbank med 2-3 dagar så jag ville försöka göra så att det alltid är det senaste jag ser, både på aktiefonderna, tjänstepension, premiepension osv.
Här är bild på Allvädersportföljen jag nyss startat, allt uppdateras automatiskt, dock när man gör nya köp behöver man manuellt fylla i nytt antal andelar och GAV-värde.
Det är ju viktigt med ombalansering i Allvädersportfölj. För enkelhetens skull kommer “LIVE portfölj” rutan lysa rött så fort någon tillgång går under tillåtet värde.
Rätt nöjd, bra koll på allt och behöver inte logga in på banken (förutom vid nyköp enligt ovan), pensions-sidor osv.
Ett tips att automatisera så mycket som möjligt alltså. Vid intresse kan jag bidra med en skiss!
@Passiv Verkar ha många värdepapper men jag hittade ingen funktion för schemalagda insättningar. Har bara mekat en liten stund, så jag förstod inte riktigt om man kan lägga in fler köp av ett värdepapper över tid. Men manuellt överföra innehav kan nog bli jobbigt över tid.
@jabbele3 Häftigt! Hur hanterar du ändrade innehav över tid? Lägger du in köp med datum någonstans eller hur hanterar du det?
En skiss vore intressant! Varifrån hämtar du kurserna?
Det finns en Google Sheets-funktion GOOGLEFINANCE som kan användas för att hämta börskurser, testa t.ex. =GOOGLEFINANCE("STO:INVE-B") för att hämta kursen för Investor B (kortnamnet är egentligen INVE B, mellanslaget ersätts med bindestreck och Stockholmsbörsen förkortas STO, se listan över börser). Verkar dock funka ganska dåligt för Xetra-handlade ETF:er, se t.ex. här. Se även dokumentationen.
Har för avsikt att hålla aktieportfölj och allvädersportfölj länge, så de enda manuella ändringarna jag gör regelbundet, är att lägga till nya antal andelar samt nya anskaffningsvärde, så sköter den resten
För fonder/ETF i utländsk valuta så hämtar man bara den kursen, och sedan kör man GOOGLEFINANCE funktionen och konverterar till SEK.
Kom på att jag glömde en detalj för att få det att fungera. Man behöver lägga in ett script någonstans i Google sheet / Apps Script.
Vet att det var lite pyssel innan jag lyckades få till det. Detta alltså för att få kurserna hämtade automatiskt. Kommer ibland felmeddelande på mailen som är timeout eller liknande men den hämtar direkt 9/10 ggr.
Vet inte ifall det har all funktionaliteten du önskar men det finns ett program som heter Portfolio Performance som kanske kan hjälpa dig till viss del.
Testade att installera Portfolio performance. Ser intressant ut!
Det har ingen funktion för att schemalägga återkommande köp, men ser att det kan importera CSV-filer, precis som Inveztor. Känns lite mindre riskabelt jämfört med Inveztor, då det är open source och (förhoppningsvis) har flera personer som underhåller det.
Insåg att jag kanske gjort en tankevurpa med återkommande köp: Programmet måste veta vilken dag en order går igenom för att kunna ge rätt värde.
Tror jag läste någonstans i Inveztortråden att Avanza inte längre delar upp innehav per konto i CSV längre…
Testar Portfolio Performance. Det verkar fungera men är lite småknepigt att använda.
PP har en inbyggd guide för att markera vilka fält som är vilka i en CSV-fil, men det blev klurigt när PP vill ha ett “cash/deposit/reference account” och ett “securities account” för varje ISK.
Knappade ihop ett väldigt basalt program för att konvertera CSV-filen från Avanza till de CSV-filer som Portfolio Performance vill ha. Det översätter även från ISIN till Yahoos dito, eftersom den källan har många av värdepappernas kurser. Dock måste man importen manuellt gå in på varje värdepapper och välja att det ska uppdateras från Yahoo finance. Men blir väl mest en engångsgrej. Historisk monetär kontoutveckling plockas fram från de importerade köp- och sälj-värdena ser det ut som. Man kan även för ett visst värdepapper säga åt PP att läsa kursdata från den importerade datan.
Intressant. Har byggt en Excelmodell som visar avkastning med återkommande köp. Det tekniska löser jag oftast utan det som jag kan känna blir besvärligt är när Excel inte klarar ut allt på egen hand och man får ta hjälp av Python exempelvis för att hämta enstaka fondkurser. Givetvis hade en all-in-one lösning, ett enda program, varit optimalt. Ju fler jag är beroende av desto större risk att något skiter sig längre fram.
Ska titta mer på Portfolio Performance när jag får tid.
Funderar på att testa Portfolio Performance. Undrar om den har tillgång till börskurser eller om man behöver knyta betaltjänster till den så man får hämta kurserna?