Vilka andra lösningar använder ni där ute? Det ska alltså vara gratis.
Jag använder i parallell Inveztor som kontroll. Men det är inte lika flexibelt som att ha saker i sitt eget spreadsheet.
Jag antar att man kan scrapa data från någon källa in i sitt dokument, men nu var det 20 år sen jag programmerade mer aktivt så kunskaperna är minst sagt lite rostiga.
Hur gör ni? Jag är inte rädd för att lära om och koda lite, men då vore en hänvisning och lite hjälp trevligt.
Nej, det är något “tillfälligt” fel. Har varit så periodvis senare halvåret. Antar att det inte är ett fokusområde för Google… Ganska många som rapporterat in olika i olika omgångar.
Att hämta via Morningstar fungerar helt okej, det blev till att fixa lite med övriga “kod” i mitt dokument för att få det som jag vill ha det. Men väl gjort är det en förbättring nu, eftersom jag inte hade löst att få med fonderna jag har i tidigare lösning, eftersom google inte har svenska fonder.
Så tackar @Esko för kodbitarna som tog mig en bit på vägen.
MEN ett litet störande problem är att Morningstar bara verkar ha slutkurser.
Är det någon därute som har någon annan sida att hämta mer aktuella dagskurser ifrån? inklusive en kodsnutt som visar hur ni tar kursen?
ps. en relaterad fråga: finns det något gratisverktyg att använda för att hitta rätt i koden när man vill hämta upp viss specifik data från en sida?
Nu använde jag ju @Esko kod enligt inlägg ovan för att ta Slutkursen på Morningstar. Men jag modifierade kodstycket för att också plocka upp namnet på värdepapperet och placera det i mitt spreadsheet. Men det var ju verkligen knep och knåp för att hitta rätt i det genom att manuellt titta på källkoden… Måste finnas nått smart sätt att leta upp det?
Hittade att man ganska enkelt kunde få fram den väsentliga delen av koden man behöver via:
copy full xpath i chrome “inspektera / devtools”
tex: /html/body/div[3]/div[1]/div/div/div/div[1]/div/div[2]/div[1]/div[3]/div/table/tbody/tr[2]/td[3]