Behöver du hjälp med Excel, Google sheets/kalkylark? | Ställ din fråga här! 🤓

Jag saknar en tråd där man kan ställa diverse olika frågor om Excel och Google Sheet/kalkylark formler, som kanske inte måste vara direkt med ekonomi i åtanke. Så jag tänker att jag startar en så får vi väl se om det är någon annan som känner samma sak :slight_smile:

När jag började skriva den här tråden så hade jag en fundering på hur jag kunde skriva en formel för att göra en “enkel” körjournal/räknare för att automatiskt räkna ut antal mil kvar per vecka/månad/år på min mammas leasingbil. Nu fick jag hjälp i forum-chatten och jag tror att jag har löst iallafall dom nuvarande “problemen” med körjournalen. Den blev inte perfekt och jag vet att vissa av siffrorna inte riktigt stämmer överens med hur många mil det blir kvar, jag har fortfarande en del pill att göra med formlerna men såhär blev den:

Finns det fler frågor där ute som söker sin formel?

9 gillningar

ChatGPT har levererat bra resultat när jag frågat den om olika formler.

4 gillningar

Bra tråd. Håller med om att det behövs.

1 gillning

Detta borde väl vara @Bomy ’s special. :smiley:

3 gillningar

Visst ska jag kika i tråden! Men kan väl säga att jag är rätt ringrostig. :joy:

3 gillningar

Ja, jag har haft en del hjälp av ChatGPT med men det är inte alltid som formerna den föreslår fungerar :slightly_smiling_face:

Bra med en tråd kring detta.
Återkommande frågor.

Men om vi går över till ditt problem?
Vad är det du inte får att fungera? Ser att dina siffror inte verkar vara vettiga :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:
Vad behöver du hjälp med?

Jag saknar ett fält med hur mycket man får köra på ett år.
Är det begränsning både på årsbasis och under tre år totalt?

Vad är det som du vill göra och vad är det som saknas?

Den enda begränsningen är 3000 mil på 3 år. Jag gjorde inget fält för det eftersom det inte kommer att ändras.

Jag skulle vilja räkna ut hur mycket man får köra per vecka/månad för året (1000mil) och att det automatiskt räknar ut med tanke på hur många veckor det är kvar på året.

Skulle det gå att smidigt få samma uträkning för 3 år (3000mil) så vore det bra :slightly_smiling_face:

Edit: siffrorna är påhittade eftersom jag inte har dom rätta än så länge :slightly_smiling_face:

Kan du slänga upp en kopia i .xlsx så får jag testa lite? :smile:

1 gillning

Om du beskriver hur jag gör det så kan jag nog fixa det :sweat_smile: har aldrig gjort det och skulle säkert lösa det själv men samtidigt kunde det vara smidigt med en skriven beskrivning för andra med formel problem i tråden :slightly_smiling_face:

Försöker göra ett ekonomi-ark med alla utgifter och inkomster.

Däremot skulle jag vilja kunna projicera hur detta kommer att utvecklas över tid, då man tar hänsyn till en viss procentuell ökning av kostnader och lön under de åren för alla parametrar och sedan visa detta i ett linjediagram så att man har koll på hur mycket ens sparande, lön, kostnader förmodligen kommer att utvecklas om 10, 16, 32 år.

Hur skulle jag smidigt kunna slänga ihop något sådant?

Eller:

1 gillning

Borde vara “FV” i google sheets
FV - Google Docs Editors Help

Motsvarande i excel: Hur man beräknar ränta på ränta i Excel - Learnesy

Om man delar länken, delar man med sitt Google konto då? Alltså går det att se vilket Google konto som skapat länken/arket? :thinking:

Edit: att trycka på file/download funkar inte på mobilen :sweat_smile: men kan dela en länk :slightly_smiling_face:

Testa öppna länken från incognito-flik så borde du se samma info som vi får se!

1 gillning

Brukar alltid vara lättare att hitta en video på funktionerna som man kan tänka sig fungerar och köra en “follow along” i sitt eget ark!
Ex: https://youtu.be/O1I26fdlmiI?feature=shared

2 gillningar

Är det något sånt här du är ute efter? Det ger samma resultat som Sheets trendlinje.

1 gillning