Vil du dela ditt portföljkalkylark i Google Sheets?

Just nu har jag ett kalkylark som jag uppdaterar manuellt med mina portföljer. Jag skulle dock vilja ha det automatiserat. Särskilt LYSA ställer till det lite för mig eftersom jag kämpar med att få fondkurserna uppdaterade i Google Sheets. Gemini menar att jag borde använda:

=IMPORTXML(“https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0000109D9”; “//*[@id=‘overviewQuickstatsDiv’]/table/tbody/tr[2]/td[3]”)

Men det fungerar inte.
Jag funderar på om Google Sheets kanske inte är det bästa stället att hålla sin portföljöversikt uppdaterad.

Använder du Google Sheets för att följa din portfölj?
Och har du ett smart ark som du vill dela?

Om man gör detta själv får man räkna med att uppdatera formler eller script allteftersom olika tjänster begränsar eller ändrar på hur man kan plocka ut data.

Sheets har inbyggt GoogleFinance formler. Sen kan man lägga till Scripts för att hämta från Avanza, FT.com eller Yahoo.

Men ingen av tjänsterna är perfekta, beroende på vad du vill åt behöver kombinera olika scripts då olika tjänster saknar olika data.

Har du provat scripts?

Google sheets är klockrent när man väl fått till det.

Jag har alltifrån översikt i privat spar, pensionsportföljer och barnspar, 1 dags rörelser i procent/kronor, till diagram över fondernas utveckling, simulering av pensionskapital, boränta vs rullande avkastning från börsen + massa andra funktioner. Allt är automatiskt, det enda jag gör manuellt är att bokföra nya köp varje månad.

Det har gått ca 1 år sen jag började sätta upp arket… mycket strul i början med halvkorkad AI, men blivit bättre med tiden och nu var det en tid sedan jag la till nya funktioner. Men är inte redo att bara släppa arket fritt efter så mycket slit, men fråga på om ni undrar nåt.

Men skulle definitivt påstå att Google sheets är otroligt smidigt att ha allt samlat på ett ställe.

Lysa är svårt att få till. Jag kör ett Pythonscript enbart för Lysa.

2 gillningar

Inte lust att visa några skärmdumpar?

Jag körde ett tag med IMPORTXML, men tröttnade på att det gick sönder i tid och otid, så nu har jag ett pythonscript som skapar en .csv med kurserna istället, och så importerar jag det med
=IMPORTDATA("http://minwebserver.com/kurser.csv")

1 gillning

Inte än. Men om det behövs så gör jag det

Ja, en skärmdump av ditt privat spar ark? :slight_smile:

Det är irriterande att det inte fungerar. Gemini rekommenderar att man använder IMPORTXML, även med “Fix”-funktionen i Google Sheets fungerar det aldrig.

Det är väldigt mycket i mitt ark, men jag börjar med ex litet axplock…

Detta är den grundläggande översikten över portföljernas utveckling, har strukit över värden. Alla fält uppdateras automatiskt allteftersom nya kurser hämtas in till bladet.

“Vad styr utvecklingen just nu?” visar hur mycket av egna nysparandet som driver portföljen för stunden kontra marknadens avkastning.. det var upp mot 85-90% nysparande tidigare i år innan aktiefonder generellt sett tuffat på bra på slutet, och därmed har mätarna rört sig därefter.

Procentenheter från övre/undre gräns gäller ombalansering för min privata Allvädersportfölj (Grundportföljen i Zinos allvädertråd), samt PPM som jag lagt i en liknande modell. Mail skickas automatiskt när gräns överskrids.

Kurslogg för mina fonder, styrs via Apps Script som automatiskt loggar och sparar kursen för varje handelsdag i en logg. Första kolumnen är datum för körningen, andra kolumnen är datumet för handelsdagen. Således är loggningen som sker ikväll på fondkurserna från igår, 1 dags eftersläpning precis som flera fondbolag har.

När man har loggningen av kurser kan man även sätta upp det i diagram för att tydligare se utvecklingen hos en eller flera fonder. Här har jag printat Grundportföljens nuvarande utveckling senaste veckan, månaden och halvåret. Om ca 1 månad har min kurslogg 1 års data, vilket betyder att grafen kommer hoppa ett steg till åt höger och visa rullande 1-års utveckling.

Börsindex-panel som visar aktuella rörelser runtom i världen samt bland guld/råvaror. Ska addera UK samt lite mer råvaror framöver. Har alltid kollat i Investing’s app men kände att det är smidigare att ha allt i arket istället. Grön/röd bakgrund+prick visar öppet/stängt, likaså färgen på siffrorna för positiv/negativ rörelse.

En annan typ av loggnings-funktion, som via kursloggen varje måndag skriver vilken fond bland mina indexfonder samt allvädersportfölj som presterade bäst/sämst. Den tar då kursen från föregående fredag och dividerar med måndagens kurs samma vecka och får därmed fram senaste hela veckans utveckling.

En graf på startsidan som visar utvecklingen för global indexfond (Storebrand), Allvädersportföljen, samt mina indexfonder med och utan nysparande.

Detta är bara ett snabbt urval av features, det ligger mycket script och formler i övrigt också. Kan fylla på allt eftersom tid finns, men det som slår mig nu ett år efter jag började med arket är att allt går att automatisera, lite fascinerande. Det enda manuella jobbet är bokföring av nya köp, men det är gjort på ett par minuter max! Jag har en lista nerskriven med precis alla funktioner, men det kanske får bli senare för den som känner mig manad till kvällslektyr :smiley:

3 gillningar

Blir det inte lite väl likt översikten på Avanza, speciellt det där med “Veckans vinnare och förlorare”? Tycker lite av tjusningen är att välja russinen ur kakan och ha så lite data med som möjligt och redovisa det nödvändiga i få grafer.

Har du ingen sammanfattning av utvecklingen för dina portföljer som helhet, alltså inte bara komponenterna? Frågor av ren nyfikenhet. Förstasidan i mitt ark enbart består av utvecklingen. Exempelvis:

Jösses :open_mouth:
Wow!

1 gillning

Jo, så kan man också uttrycka sig :sweat_smile:

Men om du vill ha hjälp med scripts så måste du veta vilken data du vill åt. Kan krävas flertal script för att få ihop alla uträkningar man vill få till.

Fundera och därefter fråga efter specik data :slight_smile:

1 gillning

Hej , jag undrar om du kan dela med dig av skriptet för att kunna lägga in fonder i google sheets?

Eller om nån har ett färdigt dokument att dela med sig kanske?