Det är väldigt mycket i mitt ark, men jag börjar med ex litet axplock…
Detta är den grundläggande översikten över portföljernas utveckling, har strukit över värden. Alla fält uppdateras automatiskt allteftersom nya kurser hämtas in till bladet.
“Vad styr utvecklingen just nu?” visar hur mycket av egna nysparandet som driver portföljen för stunden kontra marknadens avkastning.. det var upp mot 85-90% nysparande tidigare i år innan aktiefonder generellt sett tuffat på bra på slutet, och därmed har mätarna rört sig därefter.
Procentenheter från övre/undre gräns gäller ombalansering för min privata Allvädersportfölj (Grundportföljen i Zinos allvädertråd), samt PPM som jag lagt i en liknande modell. Mail skickas automatiskt när gräns överskrids.
Kurslogg för mina fonder, styrs via Apps Script som automatiskt loggar och sparar kursen för varje handelsdag i en logg. Första kolumnen är datum för körningen, andra kolumnen är datumet för handelsdagen. Således är loggningen som sker ikväll på fondkurserna från igår, 1 dags eftersläpning precis som flera fondbolag har.
När man har loggningen av kurser kan man även sätta upp det i diagram för att tydligare se utvecklingen hos en eller flera fonder. Här har jag printat Grundportföljens nuvarande utveckling senaste veckan, månaden och halvåret. Om ca 1 månad har min kurslogg 1 års data, vilket betyder att grafen kommer hoppa ett steg till åt höger och visa rullande 1-års utveckling.
Börsindex-panel som visar aktuella rörelser runtom i världen samt bland guld/råvaror. Ska addera UK samt lite mer råvaror framöver. Har alltid kollat i Investing’s app men kände att det är smidigare att ha allt i arket istället. Grön/röd bakgrund+prick visar öppet/stängt, likaså färgen på siffrorna för positiv/negativ rörelse.
En annan typ av loggnings-funktion, som via kursloggen varje måndag skriver vilken fond bland mina indexfonder samt allvädersportfölj som presterade bäst/sämst. Den tar då kursen från föregående fredag och dividerar med måndagens kurs samma vecka och får därmed fram senaste hela veckans utveckling.
En graf på startsidan som visar utvecklingen för global indexfond (Storebrand), Allvädersportföljen, samt mina indexfonder med och utan nysparande.
Detta är bara ett snabbt urval av features, det ligger mycket script och formler i övrigt också. Kan fylla på allt eftersom tid finns, men det som slår mig nu ett år efter jag började med arket är att allt går att automatisera, lite fascinerande. Det enda manuella jobbet är bokföring av nya köp, men det är gjort på ett par minuter max! Jag har en lista nerskriven med precis alla funktioner, men det kanske får bli senare för den som känner mig manad till kvällslektyr