Hjälp i Excel för att följa sparande

Hej, lite expertis önskas från Excel-eliten här inne.
Har satt upp ett ark för att följa mitt sparande, såsom att 1 gång i månaden bokföra månadsspar, notera utveckling i procent och SEK osv…

Bifogat ovan är en väldigt förenklad variant med enbart det jag behöver få till.

*Röd ruta A är totalt sparbeloppet (anskaffningsvärde), exkl. utveckling.
*Orange ruta B är summan av månadsspar och fördelat i fonderna ovanför.
*Grön ruta C är fondernas aktuella anskaffningsvärde.

När nästa månads dragning sker, kopierar jag allt och gör en ny nedanför. Nu vill jag kunna mata in nästa anskaffningsvärde i ruta A, dvs 11 000, samtidigt som:
*Fondernas sparfördelning i ruta B automatiskt ska adderas till de tidigare anskaffningsvärdena i ruta C. Fonderna blir ju då:
FOND 1: 6600
FOND 2-5: 1100

Jag vill alltså bara behöva mata in nytt anskaffningsvärde i röda rutan, och då ska information nå C-rutorna att de ska addera den procentuella delen från B-rutorna.

Är detta möjligt? Jag tänker och går bet.

Det blir lättare om du tänker åt andra hållet, mata in i ruta B (blåmarkerad) och låt formlerna räkna ut resten.

Här är en exempelfil.

Kolla i filen så ser du hur jag har gjort, det är bara att kopiera ner hela rad 12-21 och klistra in på rad 23 så ska det funka för månad 3.

Om du vill ändra fördelningen någon månad så ändrar du procenttalen i de grönmarkerade cellerna.

3 gillningar

Grymt bra jobbat, tack så mycket!
Precis vad jag ville att den skulle kunna göra, och sparandet adderas ju till nästa månad direkt man kopierar och klistrar in nedanför på nästa månad.

Testade även att ändra fördelningen i sparet i gröna rutorna, och allt verkar stämma!
Stort tack. Nu ska jag lägga in lite småsaker i övrigt!

1 gillning

Följdfråga:

På första “Månad” har jag skrivit Januari 2025.
Går det att lösa så att Excel automatiskt hoppar fram en månad när man kopierar och klistrar in nedanför för nästa månad?

Dvs Ctrl C+V för “Januari 2025” blir “Februari 2025” på nästa inklistring nedanför?
Ev. kanske man får skriva månad/år annorlunda för att detta ska funka?

Bygg upp det via riktiga tabeller istället där varje rad är en månad.
Du kan ha en tabell1 där du lägger in köpfördelning och en annan tabell2 där du fördelar ut procenten baserat på sparsumman. Sammanfatta tavell2 med tex en pivottabell. Du kan läsa in aktuella fondkurser via excels datatyp Stocks.

Tack för info, tyvärr lite för avancerat för mig tror jag. Men om du orkar och känner för det, är det dessa fonder:

DNB global Indeks (60%)
DNB Emerging Markets (10%)
Handelsbanken Globala Småbolag (10%)
Länsförsäkringar USA Index (10%)
Spiltan Globalfond Investmentbolag (10%)

Månadsspar-fördelning i parentes.

Startbelopp är jag tillräckligt utbildad att kunna mata in själv :grin:

Hej
Om du skriver månaden i formatet 2025-01-31 (du kan sedan formatera datumet så att det står januari 2025) och har datumen i en separat kolumn så kan du använda följande formel/sätt (se bild).

Ifall du har excel på svenska så:

EOMONTH = SLUTMÅNAD
COUNTA = ANTALV
OFFSET = FÖRSKJUTNING
ROW = RAD

EOMONTH lägger till en eller flera månader till datumet. COUNTA räknar antalet celler i en range som inte är tomma. OFFSET ger en dynamisk range mellan B1 och raden innan cellen med formeln (ROW ger radnummer för en cell).

Hej

Du behöver bara skriva in fondens namn, t.ex. DNB Global Indeks S, i en cell. Sedan går du till Data och Data typ. Markera cellen med fondens namn och klicka på Stocks. Då förvandlas cellen till en länk till fonddatan. Håll muspekaren över cellen för att få upp en lista med data som du kan få fram. Datan läggs till i närliggande cell.

image

1 gillning

Tack för dina svar, spanar på detta senare ikväll! :pray:

Edit: verkar som det bara stöds på Office 365, har tydligen Mondo 2016 Office-versionen, får forska på detta först.