Fonddata till excel

Hej! Jag försöker skaffa mig en överblick över mitt sparande och pensionsplaceringar samt placeringar till barnen. Det ligger lite utspritt på olika ställen. Använder excel till detta. Det går bra att få in det mesta både aktier och fonder med denna funktion https://support.microsoft.com/sv-se/office/hämta-en-aktiekurs-e5af3212-e024-4d4c-bea0-623cf07fbc54
Det är dock några fonder som jag inte får fram alls eller får fram fel fond:
SEB Hållbarhetsfond Europa C Eur - Lux
SEB Sustainability Nordic Fund C (Eur)
SEB Globalfond C USD - Lux
SEB Bioteknikfond C EUR - Lux
SEB Globalfond Chans/Risk C EUR - Lux
BGF World Technology
(andra SEB fonder som teknologi eller läkemedel går fint så det är inte allt på SEB som krånglar). Det kan ju vara så att SEB ställer till det med väldigt många fonder som heter nästan likadant och därmed så ger excelfunktionen upp.

Är det någon som vet hur man får fram en valbar lista eller hur man skall skriva ovanstående fonder för att matchningen skall bli rätt?

1 gillning

Tack för tipset med kurser i XLS :+1: … hade jag faktiskt ingen aning om :slight_smile:

När det gäller de fonderna du listar så är jag tveksam om de är bra val eftersom avgifterna (på de jag hittar) ligger på 1-2% vilket är snordyrt. Men du kanske är bunden till SEB och vill köra aktiva fonder?

Bäst är nog att du går in på SEBs fondlista och ta exakta namnet från deras fondfaktablad om du absolut vill ha med dessa fonder :slight_smile:

Jo, de är rätt så dyra, delvis därför jag försöker få en överblick. För att sedan se vad jag skall göra.
Jag lyckades lösa SEB Hållbarhetsfond Europa C Eur - Lux via SEB:s sida i Luxemburg https://sebgroup.lu/private/luxembourg-based-funds och skriva in det engelska namnet på fonden.

Kan även tipsa om att samma excel-funktion går att använda för valutakurser, praktiskt om man har fonder/aktier i olika valutor.

2 gillningar

Hej Uffe, hur får du in de fungerande fonderna med tillvägagångssättet i länken? Jag lyckas bara med aktier (och etf:er)…

Det fungerar på samma sätt som med aktier, men det är lite trial and error innan man hittar fonderna. De har ju lite olika namn och vissa har jag inte inte lyckats hitta alls. Å. ä och ö brukar man behöver “plocka bort prickarna” på… Det borde ju finns någon bra källa till detta, men den har jag inte hittat. Sedan blir priset på utländska fonder i den utländska valutan, men det går också att lösa med samma funktion. Finns även krypto om man skulle vilja omvandla det…
Skärmavbild 2021-07-06 kl. 17.22.46
Skärmavbild 2021-07-06 kl. 17.26.51
Skärmavbild 2021-07-06 kl. 17.26.58

Tack för tipset om detta! Om det är fler än jag som kliar sig i huvudet varför ni inte ser valet “datatyper” så kan det bero på att ni måste lägga till engelska som extra redigeringsspråk under Arkiv > Alternativ > Språk.