Tänker att om man gör något själv så kan innehav och olika mätetal (bolagsstorlek, regioner, ESG) vara intressanta att jämföra. Sånt som finns på portföljsidan på Morningstar. Alternativt Yahoo Finance. Även fondens strategi/mål (fritext ) kan ju vara intressant.
Ovan nämnda sidor visar ju bara 10 största innehav på portföljsidan, vilket kanske ger 10-30% av fondens innehav (snabb huvudräkning på några fonder). Men kanske kan ge ett hum.
Tog en kik på Länsförsäkringars årsredovisning. Dokumentet har alla deras fonder och vad jag kan se så listas alla innehav (t ex s. 380 för Global Index), men är ju inte så lätt att databehandla den datan. En AI som tuggar dokument kanske skulle funka, men inte så effektivt om man vill få ihop en mängd fonder.
Kanske får övergripande portföljdata duga och så tuggar man in x antal fonder i en databas och skapar någon mått för avstånd mellan fonder .
Jag har inte letat, men jag är tveksam till om någon skapat ett sådant. Möjligen att enskilda banker har, men då är bergis deras egna i topp oavsett och viss städning får ändå ske innan val.
När jag hjälpte en släkting nyligen så “analyserade” jag varje fond genom att bara läsa infobladet med placeringsspridning, geografi etc och sökte sedan upp motsvarande, ofta utifrån namnet på fonden. Har man Asien och vill ha Asien igen är det ju lätt att söka på Asien, s a s .
Då hade du kanske behövt titta på varför en fond valdes? En som en valt en fond pga ESG men struntar i avgiften tycker kanske inte att samma fond liknar som en som valt den pga att den placerar i småbolag på tillväxtmarknader.
Alla har sin anledning att välja en fond och det blir fort spretigt.
Brukar alltid rekommendera filterfunktionen på tex Avanza. Använd den som en frågelista med vad som är viktigt för dig som kommer den filtrera ut de fonder som stämmer in på dina villkor. Den enda frågan du skall strunta i är fondbetyget, det är helt oväsentligt. Valuta är egentligen också oväsentligt men den powerpointpresentationen är otroligt lång innan man lyckas föra det i bevis.
För svensksålda fonder så finns alla innehav + branscher i strukturerat format att ladda ner från Finansinspekationen, det är den datakällan som FiTool använder sig av.
(Som av en händelse kommer att ha en “Liknande fonder”-funktion inom kort genom att jämföra de 30 största innehaven samt valutaexponering).
EDIT: i FiTool så jämförs nu viktat Jaccard-index på de 30 största innehaven samt valutaexponering/region för att lista liknande fonder. Mao så bryr sig den inte om jämförelseindex eller annat, utan bara vad fonderna faktiskt innehåller, och listar resultaten i fallande ordning, mest matchande överst:
Generellt bör man nog bara titta i stort på portföljen och fundera på risknivå, och sedan bygga en ny portfölj mha en mix av bred billig global aktiefond, räntefond/sparkonto och ev guld. Att sitta och byta fond för fond riskerar att missa grejen – bättre att ställa de frågor som bör ställas när man väljer portfölj och sätta ihop en baserat på grundprinciperna.
Tack för alla svar. Slutar nog med att jag kör en mix av FiTool:s jämförelse och att söka på namn och läsa beskrivningen för olika fonder, för att hitta billigare fonder med samma inriktning.
@RobertK
Sjyst att FI hade innehavsdatan i bra format . Synd att det bara är svenska fonder (men rätt logiskt). FI:s sida var knappt användbar hemifrån men kunde tanka ner datan via en dator på en annan plats. Undrar om någon hamrar fi.se från den operatör jag sitter hos x).
Mycket trevlig funktion du la till! Två lite störande saker: Man kan lägga till samma fond flera gånger i “kolumnlistan”. Tyckte någon hade väldigt liknande fonder tills jag insåg att jag hade med samma två gånger . Kanske att inget händer när man trycker eller att man skrollas till den kolumnen. Gärna att pluset är grått för att indikera att fonden redan är med.
Sedan skulle det vara sjyst om sökningen inte var ren substräng. T ex ger “SEB Småbolag” inga träffar, medan “SEB Sverigefond Småbolag” gör det.
edit: Snyggt att du har med tracking error också! Och index och antal innehav