Hej alla! Jag undrar om någon här känner till någon app/sajt där man kan jämföra många fonder på en gång? Dvs göra listor och jämföra ex 10 fonder i samma vy?
Du kan göra det på Avanzas sajt. Jag vet inte hur det fungerar på dator men i surfplatta och mobil med uppdaterad programvara fungerar det.
Jag har Android. Vinklar ner mobilen till horisontellt läge och markerar de jag vill se. Verkar inte fungera i appen.
Men det är onödigt komplicerat. Jag tror att programutvecklarna i sin iver att hela tiden komma med nya “moderna” funktioner glömmer bort användaren. De får underbetyg av mig.
Pensionsmyndigheten är exemplariskt enkel och lättbegriplig men har inte så bra upplösning.
På både Nordnet och Avanza kan man i fondens graf/kurva klicka på Vågsymbolen och lägga till index, fond eller aktie som man vill jämföra med. Då får man en visuell jämförelse av kurvorna.
Morningstar har en Portföljhanterare där man kan sätta ihop en egen fiktiv portfölj. Där kan du få siffror på hur alla fonderna utvecklats på 1 månad, 3 månader, 1 år, 3 år och 5 år.
(Morningstars info är jättebra, men i a f på min bara 2 år gamla dator fungerar inte alla funktioner perfekt, och vissa websidor tar även förvånansvärt lång tid att ladda etc).
Morningstars info är jättebra, men i a f på min bara 2 år gamla dator fungerar inte alla funktioner perfekt
Det är inget fel på din dator, Morningstar har blivit mycket sämre på senare år, både innehållsmässigt och rent tekniskt. Förut kunde man jämföra stylebox, och man fick en procentsiffra på överlappet mellan två fonder etc. Det var helt enkelt enklare att göra en jämförelse. Nu måste man själv gå igenom innehavslistan manuellt för att kolla överlapp, och för det kan man ju lika gärna använda fondinformationen direkt utan att gå via Morningstar. Det är också oklart var de får sin avgiftsinformation ifrån, ofta stämmer det inte.
Jag använde Morningstar mycket förrut. Då var det den bästa sajten. Nu har jag helt slutat använda den. Jag har bara mobil och surfplatta och sajten är helt oanvändbar för min del. Kanske är det bättre med dator?
Pensionsmyndighetens sida är föredömligt enkel, välfungerande och genomtänkt men kanske lite väl enkel. Och så finns bara ppm-fonderna med förstås. Men för att se de stora trenderna, som är de viktigaste enligt mig, fungerar den utmärkt.
Det finns även amerikanska site-r som används av folk som vill simulera hur olika portföljer skulle utvecklats historiskt och hur de hade klarat olika former av marknadsturbulens.
Det är klokt för man vill att fonderna ska samverka bra med varandra.
Men de flesta fonder jag kan köpa på Nordnet fungerar inte att lägga in på dessa amerikanska sidor, inte de ggr jag varit inne.
Dessutom finns valutaeffekten usd/sek fel, om man använder amerkanska sidor, vilket blir missvisande om man investerar från en svensk depå.
Är det några som har flerförslag på sidor där man kan jämföra fonder mot varandra?