Idag kom en nyhet om att bland annat investor tas in i msci global index.
Jag började klura på om det på något enkelt sätt går att se vilka fonder som jämför sig med, eller följer, rtt visst index.
Kollade runt lite på bland annat morningstar men lyckades inte hitta något.
Antar att det finns någon här som vet om det går, och isåfall hur en gör… 
Ibland står det direkt i beskrivningen på T.ex. Avanza. Ibland står det i fondfaktabladet.
Ja precis… Men tänkte mer om det någonstans går att få gram en lista över vilka fonder som följer ett visst index, utan att behöva klicka in sig på varenda enskilda fond. Går ju att på olika ställen filtrera fram aktiefonder, eller brancher eller hållbara fonder och så vidare. Finns funktionen för att filtrera på vilket index någonstans?
Jaha, då missförstod jag din fråga
tyvärr ingen aning, men intressant frågeställning!
Tror Investor B aktien varit med där i åratal, är Investor A dom nu också tar in om jag förstått det hela rätt.
Ah, så är det kanske?
Jag såg nyheten på avanza, för att jag har B-aktien…
Oavsett så började jag klura på om det går att få fram vilka fonder som tävlar mot samma index. Kan ju vara intressant på flera olika sätt 
Vet tyvärr ingen bra tjänst när man kan sortera fonder efter jämförelseindex. Vad är det för fond du letar efter? Själv gillar jag Fondtoppen - Hitta de bästa fonderna där man även kan se exakta innehav och jämförelseindex på fonder.
Egentligen ingen just nu. Men nörden i mig kände ett behov av att kunna se vilka olika fonder som jämför sig med samma index som de fonderna jag äger…
Håller helt med dig. Det är meckigt att ta reda på för varje fond. Tyvärr inte hittat någon tjänst.
Kanske du startar en? Fonders-index.se 
Likadant för ETFer så hade det varit bra om man kunde se indexets innehav direkt på Aza/Nordnet. Men ki 
Hittade inte det i appen… Men tusen tack!
Edit: går att hitta i avanzaappen, men det kräver lite scrollande