Söka fram fonder efter index?

Går det att söka fram fonder efter index de följer?

Exempel, om jag vill hitta fonder som följer MSCI World, finns det något ställe där jag kan skriva in indexet och få upp en lista med fonder som följer det?

Dessa?

Jag hittade genom Avanzas sökfunktion. Baka knappa in namnet på index så får man upp fonder och ETF:s som följer denna index

Var på Avanza söker du fram fonder efter index?

När jag testar att söka i deras sökfunktion går den efter namnet på fonden. Inte efter indexet fonderna innehåller.

Längst upp till höger, klicka på förstoringsglaset och skriv bara in namnet på index. Har de fonder / ETFs som följer denna så dyker de upp där. Det står ju under i fintext vad det är för typ av papper och vad den följer. Framgår också av beskrivningen. Eller så har jag totalt missförstått vad du är ute efter. ::woman_shrugging:t2:

Det blir inte riktigt rätt :sweat_smile: Den söker fram fonder som heter det du skriver in i sökrutan. Finns många fler fonder än bara en som följer MSCI World.

På Nordnets fondlista klickar du på filtret för indexfonder och får då upp de 99 st indexfonder som finns i deras utbud.

Sedan får du läsa på i varje fonds presentation vilket index fonden följer.

1 gillning

Jag brukar filtrera på indexfonder och under den avancerade fondfaktan kan man se alla index direkt i listan.

2 gillningar