All Cap Index fonder

Hej,

I sverige har vi ju bara Plus alla bolag som följer samtliga svenska bolag på stockholmsbörsen. Diverse andra exkluderar bolag och small cap m.m. Men jag tycker det borde finnas fler fonder man kan få tag i som följer samtliga bolag i länder runt om i världen.

Tycker ju att när man följer ALLA bolag i ett land, DÅ är det en ”riktig” indexfond för mig.

Ja, jag vet det finns massor av olika index som man kan följa, tycker det där är så flummigt och finns så väldigt många olika. Likadant med de som ”slår” index. Att de kan jämföra med vilket index som helst i princip.

Nåja, finns det fler fonder som följer allt i respektive land? Tipsa gärna tack :blush:

• Sverige har sen förra året över 1000 noterade bolag. First North har +400 bolag. Spotlight har nästan 200 bolag. Så Plus AllaBolag Sverige täcker inte ens hälften av våra noterade bolag. Men visst, den täcker 100% av Stockholmsbörsen, och den har ingen exkluderingsfilosofi.
  • Avanza Global borde vara ok för dig som globalfond. Den exkluderar bara “truppminor och klusterbomber, kemiska och biologiska vapen samt vapen med utarmat uran”, och det är inte många bolag som hamnar i den kategorin.
  • Annars är det ETF:er du bör gå till, t.ex. Vanguard FTSE All-World UCITS ETF. Helt enkelt är de flesta fonder ESG som är tillgängliga i Sverige, medan det är tvärtom för ETF:er. Nordnet har bättre gränssnitt än Avanza för att söka på ETF:er, och har dessutom courtagefritt månadssparande för många ETF:er.
2 gillningar

Just Vanguard ETFen finns dock mig veterligen inte tillgänglig för det courtagefria månadsparandet hos Nordnet, denna snarlika finns däremot iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc)

1 gillning