Låter som Vanguard FTSE All World UCITS ETF Distributing är vad du söker efter. Plus kanske något för att öka exponering mot utvecklingsländer.
Som de flesta globalfonder, så innehåller den mest bolag med bas i USA (59,5%), Japan (5,9%) och UK (4%).
Men de flesta större bolagen (stora nog att komma med i en globalfond) från UK och Japan är mer aktiva utanför landets gränser än innanför, och väldigt aktiva i utvecklingsländer (gäller också alla Kanadensiska gruvbolag, och en del råvarubolag med bas i USA (t.ex. många oljebolag)).
Kina (2,5%) är det enda utvecklingslandet med någon representation att tala om, i Vanguard All-World. Regionmässigt existerar knappt Afrika.
Vad man får när man köper fonder med utvecklingsländer brukar mest vara Kina + banker för vissa länder + råvarubolag för ett fåtal andra länder (mest i Sydamerika, som lyckats hålla exploateringen av naturtillgångar inom landet). Och i nästan inga andra utvecklingsländer, än Kina, får man några industri- eller konsumtions-bolag. Ett och annat bolag med telenät och elnät/elproduktion brukar finnas med.
Personligen, så kör jag inte med Vanguard All-World, utan med Vanguard Developed World + Vanguard All-World High Dividend. Ursprungligen var huvudsyftet för detta upplägg, att undvika Ryssland, vilket jag har varit väldigt tacksam för detta år. Det gör också att jag slipper ha så mycket i en del andra länder jag ogillar, av moraliska skäl, som t.ex. Kina, Thailand och Fillipinerna. Jag vill inte ha de färdigblandade utvecklingslandsfonder jag hittat, eftersom de ofta innehåller en stor del bolag och länder, som jag tycker är avskyvärda. Tyvärr innebär det att jag äger alldeles för många landsfonder, och inte hittat något bra sätt att investera i en del utvecklingsländer, som jag verkligen tror på (i princip hela Afrika + något dussin andra).
JustETF, är en rätt bra sajt för att söka efter och jämföra börshandlade fonder (ETF:er).
PS. Nästan alla svenska lite större bolag + många halvstora, är ju väldigt exponerade mot resten av världen. Inte lika mycket som bolag i UK och Japan, men mer än bolag i USA. Vilket innebär man får en rätt bra internationell exponering, även med de flesta sverigefonder. Fast valutariskerna ökar ju om man bara äger svenskt.