Jag har mitt passiva sparande i fonder, men gillar konceptet med utdelningsportfölj (helst stabila företag så som axfood, castellum) då denna kan generera pengar som är lättare (psykologiskt) att spendera, då du får en summa i handen. Det kan ju lätt bli lite motigt att behöva sälja av fonder eller aktier för att få loss pengar och med en utdelningsportfölj kan man välja att återinvestera eller spendera. Jag misstänker att en global indexfond "outperformar" en utdelningsportjölj, och undrar lite hur man skall tänka på området. Hur mycket bättre är en indexfond egentligen?
Jag har en större summa pengar som jag månadssparar in i fonder över tid just nu, med tanke att lägga in en större buntsumma vid en eventuell kommande lågkonjunktur. Om nu utdelningsportfölj inte är en helt dum idé, hur stor andel (%) av buntsumman är en bra andel att investera i en utdelningsportfölj? (resterande belopp investeras i fonder).
Ska utdelningsportföljen vara en del av den aktiva hinken eller i samma hink som mina fonder?
Bör man månadsspara i utdelningsportföljen eller investera en stor summa i en nedgång och låta portföljen vara därefter?
Som du har förstått så är det ingen skillnad mellan att få utdelning igenom aktier som du kan spendera eller sälja samma % i en fond och spendera, däremot kan det vara psykologiskt lättare med utdelning.
Det finns inget som säger att en Global Indexfond måste gå bättre än en utdelningsportfölj av svenska bolag, däremot får du en väldigt stor riskspridning och en väldigt passiv portfölj där du inte måste ta egna investeringsbeslut i globala indexfonder.
Om du vill ha både utdelningsbolag och indexfonder i samma så skulle jag rekommendera att följa portföljuppbyggnaden i Globala Barnportföljen, isåfall skulle du kunna ha t.ex:
65% Global Indexfond
20% Utdelningsaktier (Blir den svenska delen i portföljen)
15% Tillväxtmarknad
Sedan skulle jag ha lagt det i samma portfölj så kan du lätt jämföra utvecklingen av hela portföljen mot andra index.
Kör sedan månadssparande i alla dom 3 delarna som vanligt, däremot måste du aktivt gå in och köpa varje månad för delen i utdelningsaktierna.
Finns ju globala indexfonder med utdelning också.
Tex: Storebrand global all countries B, Skiljer av 5% i juni varje år.
Sedan finns ju en uppsjö med ETF:er.
Det finns bara en enda fond för utdelningsaktier som jag gillar och det är Swedbank Robur Global High Dividend A
Den lite dyr med en avgift på 1,01%, men den tickar på med en ok avkastning och lite lägre volatilitet än vanliga globalfonder. Den var bättre värdebevarare än andra globalfonder 2022 när det mesta sjönk.
Swedbank Robur Global High Dividend A är återinvesterande.
En fonds avkastning består av 2 delar, aktieutdelningarna och aktiernas prisutveckling.
Alla andra utdelnings-aktie fonder som jag sett presterar (mycket) sämre om man lägger ihop utdelning plus aktiernas prisutveckling.
Därför har jag inte utdelningsfonder.
Jag har dock Handelsbankens B aktie som utgör 5% i min portfölj.