Råd om ny fondportfölj med utdelning

Jag och min fru är 56 år. Nu ska vi sälja ett fritidsboende och vi kommer få en summa pengar som ska placeras. Tänker att den summan vi nu får in ska placeras i fonder och eftersom vi närmar oss pension vill vi ha lite lägre risk med 60% aktier och 40% räntefonder. Lysa är bra men vill lägga in pengarna på Nordnet eftersom vi har bolånet där.

Tänker att vi ska ha 25% i utdelningsfonder. Då kan vi använda utdelning till konsumtion och resor.

Vad tror ni om den här fondportföljen?

Aktiespararna Global Direktavkastning, 9%

Aktiespararna Direktavkastning Sverige, 8%

Xact Nordic High Dividend, 8%

Länsförsäkringar Global Indexnära, 20%

Plus alla bolag Sverige, 10%

Swedbank Robur Access Asien, 5%

Spiltan Räntefond Sverige, 20%

AMF Räntefond Lång, 20%

1 gillning

Ser ingen fördel med detta, de “utdelande” fonderna du valt innehåller (hög) utdelande aktier. Utdelande aktier tenderar ha högre risk och högre avkastning än genomsnittet. Du ville hålla risken lägre.

Köp istället bara fonderna du tänkt utan något fokus på utdelning och ta ut lämpligt belopp löpande. Ni får utdelning i dessa bolag också bara att fonden återinvesterar automatiskt, så ni får ta ut för att få ut pengar istället för att fondandelen innehåller fler aktier.

1 gillning

Montroses dividend-etf? Kolla in den!

1 gillning

Utdelande fonder/etfer tenderar att vara defensiva och lågvolatila så det är ett bra val inför en pensionsportfölj tycker jag.
Dom tre du valt, aktiespararna och Xact, är bra exempel på detta.

Storebrand har B varianter på vissa fonder som numera inte har minsta köpgräns på 100k SEK.

Till exempel deras Global All Countries. Det är en vanlig global indexfond men utdelande. Du slipper sälja manuellt.

Den har samma avgift som A varianten. Dessa har fler bolag i fonderna än Länsförsäkringar Global Index och därmed lite högre avgift.

Men tror inte @Nightowl skulle klaga nämnvärt på dessa Storebrand fonderna :wink:

1 gillning