Utdelningsfonder - för och nackdelar?

Har någon erfarenhet av utdelningsfonder? För- och nackdelar? Tips på nån sådan fond?

Menar du fonder som delar ut, eller fonder som viktar mot utdelande aktier, eller en kombination av bägge? :innocent:

Jag menar fonder som delar ut. :blush:

Ok, finns nog inga markanta för eller nackdelar. Fondens värde sjunker lika mycket som dom delar ut. Skapar lite mer jobb med att återinvestera utdelning bara i mitt tycke. SEB Sverige Indexnära B och Storebrand global all countries B är väl ett vettiga alternativ om man vill ha utdelande fond, finns några fler.

3 gillningar

Tack för input! Sant, mer jobb. :blush: Sonen tyckte det verkade lite spännande.

I teorin spelar det ingen roll om du varje år säljer delar av en globalfond motsvarande utdelningen, eller om fonden delar ut utdelningen til dig.
I teorin.

I verkligheten har jag inte hittat några utdelande fonder (på nordnet) som när man lägger ihop fondutvecklingen pluss utdelningen motsvarar en återinvesterande fond i total avkastning.

Jag har utdelningsaktier i Swedbank Robur Global High Dividend, men den fonden är dyr och återinvesterar.

Dock är stabila utdelningsaktier en defensiv strategi med lite lägre volatilitet, det gillar jag.

1 gillning

Har 2 SEB utdelande fonder, Sverige och Global indexnära. Har varit utdelning 1 gång per år i slutet av maj hittills. Utdelningens storlek annonseras i början av maj. Hade ETFer i Frankfurt tidigare men växlingsavgifterna EUR/SEK blev högre än fondavgifterna, dessa delade oftast ut kvartalvis.

Avkastningen borde vara lite längre än ackumulerande fonder då utdelningarna ligger i fonden från att bolaget delar ut tills fonder delar vidare. Så blir en 99/1 till 98/2 portfölj efter vad året går.

https://seb.se/privat/spara-och-investera/spara-i-fonder/olika-typer-av-fonder/nyheter-fran-vart-fondbolag/utdelning-i-sebs-fonder-maj-2024

1 gillning

Tack för svar!

Tack för tips!