Jag fattar inte riktigt en grej. Sannolikt självklart, men ingen har lyckats förklara det fullt ut. Om jag investerar i en aktie som har en bra utdelningspolicy så får jag ju en tillväxt om aktien går bra + utdelningen. Om jag investerar i en globalfond har jag ju tusentals små aktieposter. Vad händer med utdelningen från de aktierna? Får jag del av den? Om så är fallet, var syns de pengarna. Om inte, varför?
I nästan alla fonder går utdelningarna tillbaka in i fonden. Dvs du får värdet på utdelningarna via att fondens värde höjs. Olika bolag har utdelningar olika dagar, så detta är inget du märker, det sker liksom varje dag.
Helt korrekt!
Sedan finns det fonder som är utdelande oxå, de delar ut utdelningarna till de som har fonden. Aktiespararna och xact har kända sådana utdelande fonder/etf.
Det brukar stå i namnet på fonden om den är utdelande med ett “utd” eller “div”.
Men vissa fonder som har som strategi att placera i aktier med hög utdelning, de återinvesterar ändå utdelningarna ex Swedbank Robur Global High Dividend A.
Men ofta finns det olika andelsklasser av en och samma fond där en andelsklass kan vara utdelande och en annan återinvesterande, i samma fond.
Jag funderar på att köpa SEB USA Indexnära D USD - Lux utd
Hela utdelningen går inte tillbaka i globalfonder. Det beror på skatteavtal och land men förenklat får man behålla 85% av utdelningen i en fond registrerad i Sverige/Irland. För en fond registrerad i Luxemburg behåller man 70%. Det här gäller då oavsett om fonden delar ut till dig eller ominvesterar utdelningen.
XACT Norden Högutdelande behåller 100% i Sverige, Norge och Finland men inte Danmark.
Hur ligger det i så fall till med Avanza Global, LF global etc? De som det ändå görs mkt promotande för i detta forum? Jag har inte hittat ngn info om det. Lysa?