Hur utvärdera utvecklingen av en global indexfond?

Hej och tack för ett väldigt givande community! Har den senaste tiden intresserat mig mer för min privatekonomi. Lyssnat många poddtimmar på Caroline och Jan och fått en väldigt mycket bättre grundförståeelse men känner fortfarande att jag har många kunskapsluckor i ämnet :grimacing: Har investerat i Länsförsäkringars globala indexfond. Har inte för avsikt att röra dom pengarna på ett bra tag men det skulle vara kul att få en bättre förståelse för vad som påverkar kursen och därmed lära mig mer. Idag ser jag bara en röd eller grön siffra. Jag skulle vilja få en överblick över hur de olika världsmarknaderna och sektorerna gått, och vilken roll valutakurser osv. haft i det som till slut kokas ner till fondens resultat. Gärna dagliga resultat. Finns det något bra verktyg som pedagogiskt illustrerar det hela?

Enklast är nog att bygga en egen börsskärm hos Avanza. Tyvärr har dom inte tillgång till MSCI indexen, men man kan välja indexfonder/ETFer som följer dom index man vill följa istället.

Annars är denna översikt rätt överskådlig tycker jag:
https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html

Här kan du se väldigt många olika index, länder, valutor och råvaror hur de går upp eller ner i realtid.