Ekonomisk överblick

Jag funderar över om det finns någon sida på nätet eller något verktyg som är användbart för att ge en enkel och tydlig överblick över utvecklingen på finansmarknaden. Jag förstår att det finns professionella verktyg att betala för men det är nu främst gratisverktyg som jag tänker mig. Det är inte nödvändigt med uppdateringar helt i realtid eftersom jag inte sitter och bevakar saker på det sättet.

Jag menar nu att kunna ha en överblick över ett antal olika index, guldpris, långräntor och vad man nu mer kan behöva. Jag förstår att dessa saker är möjliga att googla fram var för sig men det jag efterlyser är alltså en sida där allting antingen redan finns samlat i färdig form eller där jag själv kan välja vilka olika index med mera som jag vill ska finnas med.

Målet för min del är inte främst att få veta att index X har gått upp Y punkter sedan igår utan mer att se mönster över tid. Om vi tänker oss att ett visst index dippade i mars vore det bra att enkelt kunna se om det återhämtat sig än, för att ta ett exempel.

Index leverantören MSCI (Morgan Stanley Capital International) har på sin startsida världens flesta olika index med daglig uppdatering av de olika index kurserna runt om.
Tex ACWI som ju är ett näst intill heltäckandeglobalt index inklusive tillväxt marknaderna! (Dock ej frontier markets).

https://www.msci.com/

2 gillningar

Financial Times och morningstar använder jag.

Där alltså ACWI står för All Countries World Index,för att förtydliga det hela för den som inte visste det :upside_down_face:

ACWI sida hos MSCI!