Nybörjarfråga - vart finns indexet MSCI?

Hej! Jag är väldigt ny och ganska amatör på fonder.

Jag har börjat till stor del att investera i Global Indexnära från Länsförsäkringar. Denna aktiefond ska efterlikna MSCI World Total Net Return. Fast vart kan man se det indexet? Om jag kollar på t.ex. DI.se så ser man t.ex. OMX30, S&P500, DAX30 osv, men söker jag på MSCI hittar jag ingenting.

Detsamma på Avanza. Nedanstående är saxat från informationsbladet om fonden:

“Fondens målsättning är att så långt som möjligt efterlikna utvecklingen av indexet MSCI World Total Net Return”.

Och, finns det någon svensk sida (typ Avanza, Nordnet, DI.se) där man kan se indexet? Anledningen till att jag vill se indexet är för att veta ungefär hur mina fonder går, utan att logga in på banken för att kolla i exakta pengar hur den har gått upp eller ner, är mer en mental sak för mig :slight_smile:

Tacksam för svar!

6 gillningar

Eftersom du har fonden i SEK är det bättre att kolla hur fonden går än att kolla det rena indexet. Annars tappar du valutapåverkan.

3 gillningar

Bara att gå in i oinloggat läge och kolla direkt på fonden: Fondguide | Avanza

Precis, fonden vet jag finns där, men tänkte om man kan se hur själva indexet (MSCI) går, men det kanske inte är vanligt index?

Men undrar mest vad är skillnaden på varför S&P500 finns men inte MSCI.

Tack :slight_smile:

1 gillning

Dyrt för dom att köpa in det. Har frågat om dom (Avanza) inte kan byta ut DJ world för nått halvår sen.

1 gillning

Du har gjort ett riktigt bra val LF Global indexnära som kommer sköta sig automatisk åt dig långsiktigt. Det vad du behöver bry dig om är att bara ha automatisk månadssparande i den global index fonden. Finns ingen anlädning bli orolig vad är det som finns i indexet. :+1::grin::hugs:.

1 gillning

Tack Jacke för input :slight_smile: Tror med Global Indexnära är en bra fond, precis som du säger kommer jag ligga och göra en månadsinsättning och (förhoppningvis) inte kolla alltför ofta :slight_smile:

1 gillning

Aha, okay, så måste dom betala för att kunna visa hur indexet går? Jag förstår inte helt.

Dom behöver betala Morgan Stanley som tillhandahåller indexet för att kunna visa det