Hej, jag har kollat igenom ditt inlägg om bästa fonder 2018 och jag upplevde ditt inlägg som väldigt hjälpsamt, så tack för det.
Det är dock en fråga som gäckar mig och som jag inte har fått svar på genom sökningar på nätet. Om jag jämför olika index så är det för mig inte uppenbart vilka av dem som inkluderar utdelningar. Jag vet att till exempel fonden Nordnet Superfonden Sverige ska följa indexet OMXSBGI vilket är ett index som jag vet inkluderar utdelning från aktierna. Om jag kollar på morningstar så ser jag att den jämför med indexet MSCI Sweden. Enligt den graf som ritas upp där så ser jag att superfonden slår det indexet och min tanke är att det beror på att MSCI Sweden inte inkluderar utdelningar, eller är det helt enkelt så att MSCI Sweden är ett annat urval av aktier vilket gör att den går sämre.
Anledningen till min fråga är att så gott som alla fonder du rekommenderat som bästa fonder 2018 följder indexen MSCI <Land/region> och jag vill försäkra mig om att dessa index faktiskt inkluderar utdelning av aktierna?
Mvh
// Daniel