Nybörjarfrågor globala indexfonder

Hej,

Jag är en nybörjare och tänkte spara i en global indexfond. Några funderingar som jag inte kunde hitta svar på dök upp:

1. Den globala indexfonden följer ju index, men hur ofta uppdateras index? Alltså är det vid varje börsstängning så kan index ha förändrats så mycket att vissa företag knuffats ner eller upp i listan? Eller har de någon särskilt tidpunkt då de uppdaterar själva indexlistan de följer? T ex en gång i månaden?

2. Globala indexfonder är ju passiva, men när index/säg de största företagen stuvas om ändrar förvaltarna då listan? (Säg att tex Microsoft beslutar att tillverka flera miljarder Bill Gates dockor i verklig storlek med inbyggd superdator och sedan skänker de en docka till varje person på planeten och går i konkurs. Då försvinner Microsoft från fonden antar jag?) Eller tex just nu är cirka 60% av innehållet i USA, skulle den marknaden krascha, och de största företagen istället skulle vara i Asien, skulle de då ändra detta i indexfonden eller skulle den ligga kvar med 60% i USA och vänta?

Jag vet inte om det här är självklara saker, men jag undrar så jag frågar, för att lära mig. :slight_smile:

Hej, har för mig MSCI indexen granskas kvartalsvis och balanseras om halvårsvis. Går nog enkelt att googla framför att verifiera men sitter lite trångt till nu :slight_smile:

1 gillning

Hej, tack för svaret :+1:

The index is reviewed quarterly—in February, May, August and November—with the objective of reflecting change in the underlying equity markets in a timely manner, while limiting undue index turnover. During the May and November semi-annual index reviews, the index is rebalanced and the large and mid capitalization cutoff points are recalculated.

Källa:
MSCI World Index (USD)

2 gillningar

Fråga 2. Ett index skall spegla marknaden. Om fonden skulle bete sig som du prognostiserar, så skulle den ju inte vara en indexfond längre.

1 gillning