Nybörjarfrågor globala indexfonder

Hej,

Jag är en nybörjare och tänkte spara i en global indexfond. Några funderingar som jag inte kunde hitta svar på dök upp:

1. Den globala indexfonden följer ju index, men hur ofta uppdateras index? Alltså är det vid varje börsstängning så kan index ha förändrats så mycket att vissa företag knuffats ner eller upp i listan? Eller har de någon särskilt tidpunkt då de uppdaterar själva indexlistan de följer? T ex en gång i månaden?

2. Globala indexfonder är ju passiva, men när index/säg de största företagen stuvas om ändrar förvaltarna då listan? (Säg att tex Microsoft beslutar att tillverka flera miljarder Bill Gates dockor i verklig storlek med inbyggd superdator och sedan skänker de en docka till varje person på planeten och går i konkurs. Då försvinner Microsoft från fonden antar jag?) Eller tex just nu är cirka 60% av innehållet i USA, skulle den marknaden krascha, och de största företagen istället skulle vara i Asien, skulle de då ändra detta i indexfonden eller skulle den ligga kvar med 60% i USA och vänta?

Jag vet inte om det här är självklara saker, men jag undrar så jag frågar, för att lära mig. :slight_smile:

Hej, har för mig MSCI indexen granskas kvartalsvis och balanseras om halvårsvis. Går nog enkelt att googla framför att verifiera men sitter lite trångt till nu :slight_smile:

1 gillning

Hej, tack för svaret :+1:

The index is reviewed quarterly—in February, May, August and November—with the objective of reflecting change in the underlying equity markets in a timely manner, while limiting undue index turnover. During the May and November semi-annual index reviews, the index is rebalanced and the large and mid capitalization cutoff points are recalculated.

Källa:
MSCI World Index (USD)

2 gillningar

Fråga 2. Ett index skall spegla marknaden. Om fonden skulle bete sig som du prognostiserar, så skulle den ju inte vara en indexfond längre.

1 gillning

Så om det fortsätter gå dåligt säg i 10 års tid, typ USA blir en fattig nation eller så, skulle de inte byta då alltså? Eller är det den marknaden som de kommer investera i oavsett för det är förutbestämt? Kanske missförstår här, är därför jag frågar, vill lära mig hur en global indexfond fungerar långsiktigt :slight_smile:

Inget är förutbestämt, förutom kriterierna i det index som fonden följer. Tappar t.ex. USA baserade aktier i värde kommer en globalfond köpa större andel aktier i andra länder. Och företag kan ramla ur eller bli så stora att de helt plötsligt ingår i indexet, och en passiv fond följer bara index så då kommer de sälja aktierna i det företaget som ramlar ur indexet.

T.ex. så var det ju lite snack för ett tag sedan när Tesla skulle in i S&P500 indexet, då många fonder som följer det indexet skulle tvingas börja köpa Tesla aktier. Något som potentiellt skulle kunna höja kursen.

Men det man får kika på är hur urvalet är gjort i indexet.

1 gillning

Tvärtom! Om amerikanska aktier sjunker i förhållande till exempelvis asiatiska aktier kommer detta att av spegla sig i fonden.

Som jag skrev förut; I annat fall är det ju ingen indexfond.

1 gillning

Ok, tack, jag som missförstod vad du menade bara :slight_smile: