Om det nu sker ett flöde från amerikanska till europeiska tilgångar: Hur ofta justeras indexet för t. ex. Länsförsäkringar Global Index? Om det sker hyfsat ofta så borde den amerikanska övervikten minska framöver.
De äger andelar i europeiska och amerikanska företag nära marknadsvikt. När amerikanska företag tappar i värde så minskar värdet på den andel som fonden har i USA samtidigt. De behöver inte sälja eller köpa för att fortsätta följa sitt index, de äger redan en aktieportfölj som följer med i indexet.
Länsförsäkringar Global index följer MSCI Region ex Select Securities Climate Action 75% Custom Indexes.
Av tredje kapitlet i indexets metodologibeskrivning framgår att indexet justeras kvartalsvis.
3.1 SEMI-ANNUAL INDEX REVIEWS
The Indexes are rebalanced on a semi-annual basis16, as of the close of the last business day of May and November, coinciding with the May and November Index Review of the MSCI Global Investable Market Indexes. The pro forma Indexes are in general announced nine business days before the effective date. In general, MSCI uses MSCI ESG Research data (including MSCI Climate Change Metrics, MSCI ESG Sustainable Impact Metrics, MSCI ESG Controversies and MSCI Business Involvement Screening Research) as of the end of the month preceding the Index Reviews for the rebalancing of the Indexes.3.2 QUARTERLY INDEX REVIEWS
The Indexes are rebalanced on a quarterly basis, as of the close of the last business day of February and August, coinciding with the February and August Index Review of the MSCI Global Investable Market Indexes. The pro forma Indexes are in general announced nine business days before the effective date. During quarterly reviews, the ‘Specific Stocks Exclusion’ criterion for existing constituents is reviewed. Existing constituents that meet the exclusion criterion are deleted from the indexes and the weight of remaining constituents are renormalized to 100%.
Det innebär att indexet inte speglar korrekt marknadsvikt annat än fyra gånger om året.
Åtminstone i teorin borde det innebära att om en aktie rasar kraftigt (typ Tesla), så tvingas fonden köpa massor av den aktien för att få korrekt vikt såsom indexet fastställdes vid förra kvartalsrevisionen.
Tack för ett uttömmande svar!!
Intressant.
Blir ju ganska stor skillnad i så fall.
Om det är som du beskriver så överviktar ju i så fall alla globala/USA indexfonder Tesla i nuläget, för att vid nästa kvartalsskifte (om nedgången står sig) behöva sälja många Tesla aktier.
Men kan det verkligen vara så?
Indexet MSCI ACWI verkar uppdatera sig varje månad i alla fall, jag har sett uppdatering varje månad sen december då jag började följa.
Jag har bred portfölj med global index, tillväxt, småbolag osv och kollar det jag kan, dvs 10 största innehaven och stämmer av att jag ligger så nära som möjligt med hela portföljen.
Diffar det får man antingen fördela om mellan fondernas procentuella del av portföljen, eller kommande månadsspar.
Det sistnämnda är nog att föredra sålänge det bara handlar om mycket små förändringar. Rasar USA ihop 30% får man dock kanske börja sälja/köpa vissa delar av totala portföljen för att uppnå marknadsvikt och fortsätta därifrån.
Jag tror vilka aktier/företag som ingår i indexet uppdateras 4 gånger per år.
Men andelen av dessa företag ändras dagligen/kontinuerligt med marknadspriset.
Nej, det är inte alls så MSCI:s index fungerar. Man reviderar visserligen indexen fyra gånger per år. En del aktier plockas bort, en del kommer till och en del får sin vikt justerad pga händelser.
Men vikten hålls inte konstant mellan dessa revideringar, utan de faktiska vikterna ändras för varenda liten prisförändring som sker för varenda aktie, vilket är väldigt många gånger varje sekund. Däremot publiceras förstås inte vikterna varje millisekund.
Fonder behöver inte göra affärer för att följa de vikter som gällde vid senaste revision utan så länge de håller rätt aktier i rätt andel vid revisionsdatumet så kommer ju vikterna vara korrekta hela tiden (något förenklat).