Hur funkar det med en indexfond nu när det går ner?
Byter det salta marknad/inriktning på fonder eller hur funkar det i praktiken?
För jag har förstått det som att det följer ett index av vad som handlas mest och då borde väl fonden sakta vridas över ifrån USA och mot en annan marknad eller har jag missuppfattat detta
Gå gärna in och läs igenom denna lista över världens högst värderade företag och fundera sedan på varför de globala indexfonderna är viktade som de är.
Companies ranked by Market Cap - CompaniesMarketCap.com
Nästan alla högt värderade företag i världen är från USA.
Sedan ska du kolla över långa tidsperioder, om marknaden förändras nu de kommande åren så kommer fonderna vikta om, men de viktar ju inte om varje minut.
Försök alltid tänka i 5-årsperioder när det kommer till globala indexfonder. Kortare perioder är helt enkelt ointressant, helst ska man kolla 10, 15 eller 20-årsperioder, när det gäller värdeförändring.
Sen kring ombalansering så gäller följande:
En global indexfond viktar om sin marknadsvikt löpande, men hur ofta det sker beror på fondbolagets regler och det index fonden följer. Här är de vanligaste faktorerna som påverkar omviktningen:
- Indexets ombalansering – De flesta stora index, såsom MSCI World eller FTSE All-World, viktas om kvartalsvis eller halvårsvis. Detta innebär att fonden anpassar sig efter dessa ändringar.
- Löpande justeringar – Eftersom indexfonder strävar efter att följa sitt index så exakt som möjligt, sker mindre justeringar kontinuerligt när aktiekurser förändras och bolag köps/säljs i indexet.
- Utdelningar och nyemissioner – Om företag genomför utdelningar, nyemissioner eller avnoteras kan fonden behöva justera sina innehav omgående.
- Större förändringar – Om indexet gör större förändringar, som att inkludera ett nytt land eller sektor, kan fonden genomföra en mer omfattande omviktning vid dessa tillfällen.
Sammanfattningsvis sker större omviktningar vanligtvis kvartalsvis eller halvårsvis, men mindre justeringar sker löpande.
Tack var precis denna information jag eftrrsökte👍
Fast jag håller inte riktigt med om svaret.
Det gavs betydligt bättre svar i denna tråd från igår: