Viktar även en global indexfond om, om en marknad sjunker?

Sitter och funderar på om en global indexfond kan följa trender på samma sätt som en aktivt förvaltad fond?
Dvs om USA skulle gå ner, viktar indexfonden då om och minskar innehavet i USA eller styrs de här fonderna av fasta jämförelseindex?
Isf så kanske man borde fundera på en aktivt förvaltad fond OM man vill vara, lite, säkrare vid en större nedgång i staterna…

1 gillning

Låtsas att global index består av 2 bolag.

Det ena har 2/3 av marknadsvikten och det andra
1/3 del.

Bolaget med 2/3 går ner till hälften i marknadsvärde. Det andra står still. Indexfonden köper och säljer ingenting.

Hur är fördelningen i indexfonden nu?

3 gillningar

Om du tycker att det var ett bra svar på min fråga, så tackar jag för svaret.

Om någon annan kan svara på ett sätt, som tom en obegåvad människa som jag förstår, så vore jag ännu mera tacksam.

2 gillningar

Om värdet på en enskild aktie som ingår i en indexfond sjunker i värde behöver indexfonden vanligtvis inte göra någonting.

1 gillning

Tänker mer i form av att om USA-börserna skulle backa 25% generellt, inte bara enstaka aktier, så är de stora innehaven i just USA något som kan dra ner indexfonderna rejält.
Kan de då parera nedgången genom att sälja av och vikta upp i exvis Europa som en aktivt förvaltad fond fm skulle göra eller är de låsta till speciella index?

Nu gissar jag. Men blir det en krasch på de amerikanska börserna, så lär vi få liknande krascher på världens övriga börser.

Vi lever fortfarande i en global värld.

Man får försöka att alltid vara mentalt beredd på en sättning när man är på börsen. För den kommer, förr eller senare. Det är därför man bör ha lång sparhorisont.

1 gillning

De är låsta till index. Eftersom index förändras när nergång sker så viktas indexfonderna om.

Alltså behövs ingen “parering” omviktning sker vare sig man vill eller inte.

5 gillningar

Då är de ju per definition inte en (marknadsviktad) indexfond längre. Om USA är 70% av marknaden (och således 70 % av indexfonden) men faller till att vara 50% av marknaden så kommer samma sak hända i indexfonden utan att något görs.

2 gillningar

fördelningen är då 50/50 mellan dem 2 bolagen i den fiktiva indexfonden.

En marknadskapitalviktad portfölj behöver inte ombalanseras eftersom eftersom om en akte halveras så halveras värdet på den aktiens andel som ska ägas.
Det är bara insättningar och uttag som behöver justeras.

2 gillningar

Det handlar förstås om risk. Många tror att det är ganska riskfritt att spara i en global index fond. Men det är det förstås inte när 70 procent är usa och de 7 största merparten av detta. På sätt o vis kan man då lika gärna köpa enskilda aktier.
Jag menar att man inte kommer undan, man måste skaffa sig kunskap o en strategi med den risknivå man är bekväm med. Jag är inte bekväm med att ha merparten av mitt sparande i några skyhögt värderade amerikanska bolag.

1 gillning

Den gör inga ombalanseringar. Det behövs inte. Det blir rent matematiskt marknadsvikt oavsett.

2 gillningar

En viss ombalansering sker när bolag läggs till eller tas bort i index, eftersom det då måste köpas och säljas.

3 gillningar

Ursprunglig fördelning:

Bolag 1: 2/3 av index (66.67%)
Bolag 2: 1/3 av index (33.33%)

Efter värdeminskning:

Bolag 1 med halverat värde: 2/3 × 0.5 = 1/3
Bolag 2 med oförändrat värde: 1/3

Nytt total indexvärde nu: 1/3 + 1/3 = 2/3 av ursprungligt värde

Slutlig fördelning:

Bolag 1: (1/3)/(2/3) = 1/2 (50%)
Bolag 2: (1/3)/(2/3) = 1/2 (50%)

Svar: Bolagen nu har lika stora vikter i indexfonden, 50% vardera.

1 gillning

Precis. Index fördelas även det 50/50. Allså fonden har fortfarande sama fördelning som index. Utan att ha handlat.

1 gillning

En global indexfond styrs av ett fast index och kan inte vikta om ifall en del av marknaden som ingår i indexet kollapsar
Dvs, en indexfond tar inte ställning.

Mvh Kroken

1 gillning

Globalfonder som följer MSCI:s index omviktar 4 gånger om året när de viktar om indexen. Indexen viktas om för att det läggs till och tas bolag, och kanske efter nyemissioner? MSCI är inte heller helt marknadsviktat utan räknar in hur likvida aktierna är (de viktar bort ägare som är extremt långsiktiga, typ pensionsfonder, för att det är lättare att investera i free float).

Annars följer indexet helt automatiskt med värdet på aktierna som ingår i indexet. Och eftersom en indexfond äger just de aktierna så följer de indexet utan att ombalansera.

Det kan alltså förekomma viss handel för att indexet i sig ändras men det är inte särskilt aktivt. Den mesta handeln inom indexfonder beror på att folk sätter in och tar ut pengar ur fonden.

4 gillningar

Nej, eftersom de då inte följer sitt index.

1 gillning

Kanske sidospår men en del aktier kommer in eller lämnar index. Då blir det till att sälja av hela innehavet och köpa in sig i ett nytt bolag.