Hej! Hur ofta ombalanserar fondbolagen marknadsvikten i en global indexfond (tex avanza global och Spp aktiefond global)?
Jag sparar bara i dessa två fonder. Kan troligtvis hitta svaret själv, men ni vet säkert redan! 
Mvh Abbe
Alltså vad jag menar är rebalansering utefter marknadsvärde/vikt på länder och enskilda aktier! 
Dom följer ju indexet som MSCI/DJ/Solactive eller liknande producerar, och sådant index justeras varje dag för att spegla världsmarknaden.
Vet ej vad just dom fonderna gör, men t.ex. världens största indexfond Vanguard Total Market försöker att ligga så nära indexet som möjligt varje dag på sista sekunden innan deras cutoff tid (alltså ha så liten tracking error som möjligt). Tror att stora nordiska indexfonder är tillräckligt stora att göra nästan samma. Alltså de behöver inte ombalansera på en särskild tidspunkt utan dom följer jämförelseindexet hela tiden med sina köp och säljningar i förhållandet med nya in-/utflöden.
Ok, tack! 
Rent principiellt ska de ju inte behöva göra så mycket för att följa indexet. Det är ju därför marknadsviktade indexfonder är billigare i drift.
Hade de rätt vikt med sina innehav igår har de automatiskt rätt vikt idag med samma innehav. Så tillvida att inga företag har tagits bort/in av indexet eller utdelningar skett liksom.
Om jag fattat rätt rebalanserar MSCI sina index utifrån marknadsvikt två gånger om året. Sedan har man en “review” varje kvartal, vilket jag aldrig fattat vad det är.
Så även en indexfond som har 0 i tracking error kan avvika från den sanna marknadsviktade fördelningen eftersom fonden agerar på gammal information.
MSCI verkar åtminstone rebalansera på utsatta datum, till skillnad mot exempelvis FTSE som började tycka saker under Coronaraset 2020 och sköt på rebalanseringen. Ett index kanske inte är så passivt som man tror när de som utfärdar indexet börjar fiffla med datumen eftersom de anser att det är annorlunda just nu, och att det skulle vara missvisande om indexet visade den nuvarande situationen.