Hej! Är nybörjare och väldigt intresserad av att börja följa olika KPIs för att förbättra min kunskap om makroanalys. Hoppas någon kan hjälpa mig med en liten dummy lista med kort beskrivning
Jag har börjat följa olika globala börser samt valuta- och växlingskurser. Utöver det är jag väldigt intresserad av att förstå mig på råvaror (e.g. olja, guld, silver) och ränteutveckling (vad tittar man ens på här? Inflationsindikator?). Tänkte att jag lägger till en lista nedan som kan fyllas på lite för att se vad ni tittar på och varför. Vore jätteintressant att förstå hur ni analyserar omvärlden.
Beträffande räntor och råvaror följer jag ffa följande tillgångar/indikatorer:
Räntor
Räntan på amerikanska, kinesiska och europeiska 10-års resp. 2-års statsobligationer. Detta talar om hur hög årlig ränta marknaden kräver för att låsa sina pengar på 10- resp. 2-års sikt. Generellt styr centralbankerna de korta löptiderna, och marknaden de långa.
Stor skillnad = “brant” räntekurva, dvs marknaden prisar in stigande räntor/inflation på 10 års sikt.
Liten skillnad = “flack räntekurva”, dvs marknaden prisar in stabila räntor/inflation på 10 års sikt.
Negativ skillnad = “inverterad räntekurva", dvs marknaden prisar in sjunkande räntor/inflation på 10 års sikt. Detta är fallet just nu i USA.
“Breakeven 10-year rate”, dvs skillnaden på räntan mellan en 10-års statsobligation och en 10-års realränteobligation. Detta talar om inflationsförväntningen - hur hög årlig inflation marknaden prisar in på 10 års sikt.
Guld, silver Anses generellt vara inverst korrelerat till styrkan hos ledande reservvalutor (ffa USD) samt den reala räntenivån (sjunkande realränta = stigande guldpris).
Koppar, olja Anses generellt vara en bra indikator på styrkan i den globala ekonomin (“Dr. Copper”).
Odlade råvaror: vete, soja, kaffe, etc. Anses generellt vara extremt volatila och cykliska, och kan ge en indikation på globalt inflationstryck då alla människor behöver mat.
Förvänta dig inte att bli en bättre investerare av att följa ovanstående bara, men personligen tycker jag att det hjälper mig förstå omvärlden lite bättre än tidningarnas sensationella rubriker!
Jag följer Riksbankens Kix index som visar hur kronan utvecklats mot en korg av olika utlänska valutor och råvaror. Den ger ett generellt svar om kronan stärkts eller försvagats.
När kix sjunker, då stärks kronan.
När kix stiger, då sjunker kronan.
Någon som vet om det finns någon enkel webbaserad tjänst där man kan skapa sina egna grafer/index som sedan uppdaterar sig automatiskt med hjälp av officiella dynamiska index? Ett exempel skulle kunna vara att jag vill mata in priset på just min bostad för att sedan dividera detta mot ex. OMX30 och på så sätt få fram en helt unik graf för min egen skull som börjar rulla på automatiskt?