Värderingar sjunker - forward p/e-tal för amerikanska börsen

Från Yardeni-research idag:

@Andre_Granstrom har för mig att du sa att Stockholmsbörsen börjar bli attraktivt värderad också kring PE runt/under 15. Eller har jag otur när jag tänker?

2 gillningar

Enligt denna så verkar ju små och medelstora bolag komma in i bra värderingar.

Så länge inte vinsten börjar minska så borde vi nog snart nå botten på denna korrektion :slightly_smiling_face:

Osäker på forward P/E, men detta är taget från Morningstar gällande Plus Allabolag Sverige index:

bild

Givet att P/e-talet (med 2021 års vinst, eller R12m beroende på hur dem räknar) är 11,20, och prognos framtida vinsttillväxt (%) är positiv så bör en liknande jämförelse för Sverige se ännu billigare ut i rena P/E tal :slight_smile:

Det man får slänga in som en brasklapp är:
P/E, oavsett om det är för ett enskilt bolag eller en samling bolag styrs teoretiskt av ett antal faktorer:
Risk, Tillväxt, utdelningsandel. Se Damodaran för mer info.

Om vi anser att risken framåt är högre än snittet, tillväxten lägre än snittet etc, så bör även värderingen vara lägre än snittet. Personligen tycker jag att det ser billigt ut, trots min brasklapp :slight_smile:

4 gillningar

Då kan man med gott samvete byta ut 100% Global index till 100% Sveriges index :thinking: :grin: ? Vad säger ni @Andre_Granstrom och @janbolmeson ? :grin:

Haha du får inte glömma bort riskspridningen @Jacke77 :wink: Finns flera bolag, sektorer och geografier som ser mer aptitliga ut än just ett globalt index, men det betyder inte att man bör kasta indexfonder åt sidan. Man kan alltid ha fel i sin analys!

5 gillningar

Jag skulle inte kasta indexfonder :+1::grin:. Det var bara byta ut global index till mycket billigare Sveriges index långsiktigt :+1:. Lite högre risk men billigare om det gör något långsiktigt :joy: ? :thinking:. Men jag kör bara 100% men det ska vara index inget annat :grin::+1:

2 gillningar

Jag förstår! Nej jag skulle inte “byta ut” :slight_smile: Säg att du tex har 90% globalt index & 10% sverige index som standard. Ja men om man har en stark övertygelse och inte kan hålla sig från att pilla med portföljen, så kanske man kortsiktigt i 1-3 år överombalanserar. Dvs att man ställer in till 85/15% :slight_smile: Då får man med sitt “case”, men har kvar en bra spridning :slight_smile:

3 gillningar

Just nu är jag fokuserad hur jag ska gömma byt/sälj funktionen i Nordnets Isk :grin::thinking: ! Du kanske vet hur man gör det :thinking::grin: ? Eller @janbolmeson kan hjälpa till med det ? Det är bästa lösning långsiktigt :+1:

3 gillningar

Finns datorprogram som gör att man kan blockera hemsidor, ex qustodio, du kan skapa ett lösenord där som du glömmer, tror även man kan blocka hemsidor genom att logga in i routern.

Har en portfölj på nordnet där 100% av saldo den 25:e dras varje månad.
Gör jag extrainsättning utöver befintlig automatisk överföring gör jag det manuellt från internetbank, loggar aldrig in på nordnet.

1 gillning

Intressant hemsida, kanske är läge att pröva på en liten försiktig portfölj belåning inom någon månad!
Men finns det några indexfonder som även täcker in Standard & Poor’s small & mid cap bolag i Amerika tro?

2 gillningar

Så som jag ser det så har risken på börsen ökat men också riskpremien, vilket just illustreras av de sjunkande värderingarna. När jag läser ekonominyheter så får jag uppfattningen av att marknaden präglas av “rädsla”. Historiskt så har detta varit ett köptillfälle. Just keep buyin?

1 gillning

Svårt att köpa mer när man är redan fullinvesterad i Global indexfonden :joy:. Lånar aldrig pengar varken på börsen eller i livet så här. :+1:

2 gillningar

Jag har kredit hos banken redan ordnad. Men inte läge att låna ~10% riktigt ännu tycker jag :upside_down_face: kom ju på att jag har en del amerikanska small & mid cap bolag genom Handelsbankens globala indexfond redan :rofl:

1 gillning

Det vad jag kan göra byta ut allt till LF Usa indexnära :thinking::joy::grin::+1:.

Läste att Warren Buffett börjat köpa igen efter att ha varit försiktig under flera år. De åren ökade han kassan/kontanter och han har gjort återköp av egna aktier.
Det är väl han som har myntat att “man ska vara försiktig när andra är giriga och var girig när andra är är försiktiga”? Fritt översatt.
Vet att han förespråkat globalfonder/indexfonder för oss småsparare.

Själv verkar han köpa mycket vid dippar eller när företagen har rätt värdering och det sammanfaller ju ofta med dipp.

Vilket även ni analyserar.

Som jag skrev är jag feg nu och tror på analyser att det fortsätter ned under hösten. Men för modigare investerare är nog kanske Warrens agerande en ganska bra hint.

Ni känner nog till detta.

Men att Warren köper igen kanske är en liten tröst för de som är nervösa över sina sparpengar.

1 gillning

Kollar faktiskt på stämman nu med Buffett. :slightly_smiling_face:

Hur mycket tror du att det ska gå ner? En lösning är ju annars att investera lite nu och lite sen.

Hej!

Det hade varit intressant att se och höra stämman!

Vad jag förstår av bedömningar jag tagit till mig så var det storleksordningen 20 till 40 % under hösten.
Läste efteråt att även Deutsche Bank är bekymrade och ser en risk för en recession, främst i USA.

En nog så viktig faktor som jag ser och vill tillägga är att så många även i USA lever på små marginaler.
En ganska stor del av befolkningen påstås ha mindre än 1000 $ i privata besparingar.

Även i Sverige saknar många låginkomsttagare/pensionärer besparingar eller har små besparingar.

Marknads psykologi är ju som bekant väldigt påverkande.

Sedan finns andra faktorer som jag skrivit lite om tidigare.

Om jag lägger allt som talar för en fortsatt nedgång i en skål och det som talar för att vi bottnat i en skål.
Så väger skålen för fortsatt nedgång tyngst enligt min bedömning som lekman.

Observera för mig personligen då jag är 60 och inte vågar chansa allt för mycket med mina återstående pengar.

(Jag är ju förstås åldersmässigt rena ynglingen jämfört med Warren!)

Någon som är yngre har mer mod eller har en god pension att se fram emot värderar nog kanske situationen mer som Buffet.

Men jag ska utvärdera situationen igen till hösten/vintern.

Håller TINA på att försvagas nu när centralbankerna har börjat höja räntorna ?

Series I-obligationer från det amerikanska finansdepartementet (U.S. gav fram till igår en ränta på 7,12 % för belopp på max 15 000 $.
Enbart för Amerikanska medborgare eller de som arbetar där dock.
Har säkert bidragit till att många småsparare i USA valt det hellre än aktier under våren.

Minskade marginaler på grund av inflation torde göra att riskviljan åtminstone kortvarigt minskar och därmed inflödet till fonder.

Uttagen från baby boomers till pensioner påverkar.

Har inga siffror på det men torde vara mycket pengar som är i omlopp från oss småsparare.

Men påpekar än en gång att jag bara är en lekman.