Dollarn går sakta men säkert ner

Vill inte rabla en massa, så jag kokar ner. Dollarn (USD) går sakta men säker ner (mot SEK). Vi har vissa ländersom har som enda mål att frigöras mot valutan, eller minska beroendet (CN, RUS och Global South). BRICS växer och ingen vet dess styrka i framtiden.

Med det som bakgrund. Globalfonder ligger och svävar på nära nog på 70% USA aktier. Behöver ju inte säga det, men ett minskat dollervärde drar ju så klart ned våra globala aktiefonder.

Det blev ju en del rabbel (sorry :smile: )

Så min min fråga. Ska man sitta lugn och hoppas på att dollarn fortfarande hänger på runt 10 SEK? Jag börjar bli orolig, och funderar på att byta hälften av mina globalfonder mot breda svanska fonder (typ alla bolag).

Åsikter, tankar är egentligen det jag är ute efter.

3 gillningar

För bara 3 år sedan var USD 16% billigare mot idag.

Är man rädd för att tappa 16% av sin investering så har man förmodligen tagit för stor risk.

1 gillning

Så kan man ju resonera också (tappa 16%.) Jag har långt ifrån alla mina investeringar i globala fonder. Jag pratar optimering.

Känslig fråga i ett forum där det eviga mantrat är att investera i globala fonder. Hoppas på perspektiv här.

3 gillningar

Har du spanat in det djupdykande avsnittet på just det här temat från förra året? @Jochen Vad tänker du i så fall om det som togs upp där?

2 gillningar

Tack för tipset. Nej, har inte kollat. Jag ska kolla och ta in, så kanske ger det mig lite perspektiv. Men vi lever i en “störig” värld just nu, och ingen vet.

Visst, US dollarn har fallit något i värde mot ett antal andra valutor den senaste tiden och kanske fortsätter att göra så ännu en tid framöver men det är svårt att sia in i framtiden. En allvarlig global störning kan vända trenden över en natt och alla rusar efter en säker hamn där de tryggt kan förtöja sitt kapital, vilket normalt är amerikanska statspapper och guld. Oberoende av valutakurserna så är det väl ändå så att om man bor i Sverige med inkomst och utgifter i kronor så bör man nog ha en del av sina investeringar noterade i kronor.

Tja, såsom jag har viktat min portfölj med svensk fond, globalfond, småbolag, EM etc så har jag 59.8% i USA, följt av 9.8% Sverige…

Kanske för lite sett till hur en globalfond är viktad, men om dollarn nu kommer tappa kanske det inte är så tokig fördelning ändå… Men vem vet, vi får se. Har tyckt att 70-80% varit lite högt, men marknaden vet bättre än mig å andra sidan…

Det är väl därför det ändå är en poäng med “home bias”. Många kritiserar Lysas 20%, men själv ligger jag nu på 38%. Sen är det väl i princip omöjligt att över tid försöka tajma valutarörelser, så det bästa är antagligen att bestämma sig för en andel, och ombalansera någon gång per kvartal. Då kan man automatiskt tjäna lite på valutarörelserna. Jag tycker Lysas 20% är för lite för att ha någon riktig effekt.

1 gillning

Det rekommenderas inte i detta forum och jag är noob själv.

Jag kör 50% Sverige 50% global. Sen får framtiden utvisa om jag hadde fel. Är inte stenrik och anser att jag kan ta högre risk i utbyte mot en en liten chans på uppsida.

Imf har väl påpekat att sek är en av väldens mest undervärderade valutor just nu. Jag vet inte om man skall dra för stora växlar på den informationen. Men i ett totalt perspektiv så bettar jag på sverige

Finns väl aspekter med skatter på utdelningar o sånt också som påverkat mig.

Skall jag bränna degen i sek så är det väl vettigt att spara lite i sek med eventuellt.

Du skulle kunna köpa lite nordiska index Om du vill bredda lite utöver sverige? Nok har jue åkt på storstryk också

Det är väl förmodligen notoriskt svårt att spekulera i valutor och kanske t.o.m. svårare än att spekulera i en enskild aktie men detta har jag inte lärt mig än:)

Häftigt att du kan förutse allt som ska hända!

Bara att gratulera!

Själv kör jag global indexfond som såklart är viktad hårt mot USA då nästan alla högt värderade bolag i världen är amerikanska av någon anledning.

Loggar in om 5-10 år och kollar hur det gått, hittills upp ungefär 300% på 10 år!

2 gillningar

Syftar du på mig?

Jag vet ingenting om framtiden men att spekulera är väl roligt?

Åtminstonne tycker jag det är mycket roligt och spännande!

Lite av på poängen försvinner väl med ett forum om man inte kan diskutera ide’er och tankar?

6 gillningar

Exakt hur valutarörelser påverkar aktiekurser verkar vara ganska komplext.

Som ett enkelt första exempel kan vi ta de aktier som handlas både i dollar och i en annan valuta. Ericsson B-aktier handlas ju både i SEK och dollar:

För sådana aktier blir det tydligt att aktiernas pris på de olika marknaderna tar full hänsyn till ändringar i växelkursen. Alla avvikelser är ju en uppenbar intäktskälla för arbitragehandlare.

Något liknande borde vara fallet även för andra aktier. Två aktier (företag) – baserade i olika länder och som handlas på olika börser (olika valutor) – borde inte få ändrad relativ värdering pga valutarörelser, om de två företagen har i övrigt likvärdiga förutsättningar. För en internationell investerare kommer den amerikanska aktien att se billigare ut, och därmed mer attraktiv, om dollarn faller, vilket borde pressa upp kursen.

Uitfrån detta resonemang kan man förvänta sig att en billigare dollar borde ge de amerikanska aktiekurserna en skjuts uppåt i dollar räknat, rent generellt. Kompensationen blir dock inte 100% i dollar-aktiekurserna eftersom även kursen för de aktier som handlas i annan valuta kommer att anpassas och uppleva ett tryck neråt, i sin lokala valuta räknat.

Om ändringarna i växelkursen ändrar affärsförutsättningarna för företagen, lär aktiekursen påverkas av det. Om vi t ex har ett företag som har alla sina kostnader i dollar och alla sina intäkter i andra valutor så borde deras vinst boostas av en billigare dollar och aktiekursen borde gå upp även av den anledningen, i tillägg till effekten jag beskrev ovan.

Om vi tvärtom har ett företag som har alla sina intäkter i dollar men alla kostnader i andra valutor borde kursen gå ner pga sämre affärsförutsättningar och som konsekvens förväntan om lägre vinst.

En fallande valuta kan också göra det mer attraktivt att investera i aktier generellt istället för att ha pengarna på banken, vilket i sig kan få aktiekurserna att gå upp.

Sannolikt finns en hel del forskning på detta, t ex hur lång tid det dröjer innan de olika effekterna slår igenom.

12 gillningar

Det är ingen dum idé att övervika Sverige i dagsläget, dels pga den svaga kronan men också för ”the magnificent 7” i USA.

Det är ett bett, men i min mening välgrundat och rationellt. Man ska så klart ha med sig att det finns inga garantier på det.

5 gillningar

Välskrivet inlägg Aegopodim. Tackar! Jag får läsa det fler gånger…bokmärkt

Och thomas jag håller med dig ang. Mag7

2 gillningar

Ja, mycket påverkar dynamiken. Men jag tycker ändå man ser tendensen ganska tydligt då man studerar graferna oavsett tidsperiod: När dollarn går upp (mot sek) så drar globala indexfonderna iväg i sek jämfört med sverigefonderna, och när dollarn går ner så blir det tvärt om.

USD/SEK i blå, LF Global i orange och Avanza Zero i grönt.
Det tråkiga är bara att tittar man på senaste 10 åren så är tendensen tydlig, Sverige hänger inte med.

1 gillning

(fortsättning från mitt förra inlägg)

Min gissning blir alltså att när USD faller i förhållande till SEK så får vi en press uppåt på aktiekurser i USD, och en press nedåt på aktiekurser i SEK. Detta kommer att åtminstone delvis motverka ändringen i växelkursen. Om man vill tjäna på att spekulera i att SEK stärks i förhållande till USD ska man alltså hålla SEK som valuta och inte i form av aktier som handlas i SEK.

Ja, alternativt kan man hålla aktier i bolag som har fasta utgifter i USD och fasta intäkter i SEK, om man föredrar att äga aktier. Om SEK faller kan det däremot vara bra att äga svenska bolag, vars SEK-löneutgifter då sjunker medan exportintäkterna inte påverkas.

Under de senaste ca 10 åren så har väl både USD/SEK gått upp, samtidigt som USA-börsen gått bättre än svenska börsen.

Kan iofs eventuellt förklaras med att bolag i USA har presterat bättre under den perioden. Eller så är de övervärderade. Framtiden får visa. :slight_smile:

2 gillningar

Ja det är absolut mycket komplexa samband, och det är inte lätt att separera valutakurseffekter från annat. Bidrar med ett exempel från aug-oktober 2022. USD gick upp runt 10% mot SEK. Avanza zero (grön) och Avanza global (violett) har dock samma utveckling och verkar inte påverkas av detta.

På lång sikt har USA-börsen gått betydligt bättre än den svenska, kanske pga diverse fantastiskt framgångsrika amerikanska företag, som saknar motsvarighet i Europa och Sverige.

2 gillningar