Marknads- och makrovyer för 2024

Jag är ju inget fan av makroekonomi annat än som allmänbildning och få en känsla vad “experterna” tycker. Men Vanguard gör nästan alltid genomarbetade rapporter, så någon minut kan man lägga på att scrolla genom den:

Det som stack ut mest, var denna bild då det är något som vi och @Andre_Granstrom har pratat om tidigare i år här på forumet. T.ex. i tråden “Stockholmsbörsen högre förväntad avkastning kommande åren pga dyr dollar och undervärdering

EDIT: Hittade även denna listan via The Idea Farm:

2024 Market Outlooks

We shared a couple of outlooks already, but here are all the 2024 outlooks we’ve found so far. You can share them on Twitter or LinkedIn.

Tker’s Sam Ro has a great post summarizing different price targets for 2024.

Summary Reports

Capital Market Assumptions

• J.P. Morgan: 2024 Long-Term Capital Market Assumptions
  • BNY Mellon: 2024 Capital Market Assumptions: The Path to Normalization
8 gillningar

Mycket bra tabell. Är ett stort fan av just sådant här som ger en bild av om det “egentligen” är billigt eller dyrt just nu. Sedan behöver man förstås inte agera på det men det känns ändå som en bra kunskap att ha.

1 gillning

Ja…la ju några fler ägg i den svenska korgen efter sommaren och det visade sig ju vara en bra idé. Hade för avsikt att börja 2024 med att vikta ner Sverige från 35% till 30%…men det vettesjutton alltså :slight_smile:

1 gillning

Med Shiller P/E på över 30 är onekligen USA börsen högt värderad. Frågan är om det hjälper att sitta på Stockholmsbörsen istället?

Korrelationen mellan Stockholm och USA börsern är väl rätt hög, där min gissning skulle vara att Stockholm har högre volatilitet av de två.

Alltså om USA rasar så rasar Stockholm mer, som det lilla exportberoende land vi är.

Eller är jag fel på det?

2 gillningar

Uppdaterat med fler makrovyer

Jag har också valt att ”nyspara” lite mer viktat till Sverige, smart eller inte, det får tiden visa :sweat_smile:

2 gillningar

Jag är tråkig men jag säger att det är omöjligt att slå marknaden. Man kan göra det ibland, men det gör man inte i långa loppet.

Varför skulle man själv ha mer information än vad marknaden har? Äh, nej.

Precis som att marknaden inte tar hänsyn till valutakurser. Nej, det gör de givetvis inte. Sluta larva er!

Det mest noterbara hos Vanguard är deras starka tro på “Return of bonds”.
De pekar på ett paradigmskifte jämfört med perioden 2008-2021.
(TINA gäller inte längre)

1 gillning

Ja, den som visste! :slight_smile:

Jag har själv svårt att se varför inte det som gäller för ex-US också skulle gälla för Sverige.

Jag fortsätter att ha majoriteten i globala index men kommer samtidigt att fortsätta vara något överviktad i Sverige bla utifrån nedan bild

(Vi har en bit kvar till Feb 2000 :crazy_face:. Så här i efterhand funderar jag… fanns inte denna datan tillgänglig då? Vi hade förvisso Birgersson och Ericsson var the shit men hur kunde “marknaden” tycka att OMXS värdering var rimlig? :grimacing:)

För att hoppa tillbaka på spåret så finns det väl enligt rapporten en del som talar för att det inte är fel att även diversifiera mot andra faktorer än marknadsfaktorn, exempelvis value och small cap.

EM/China är lågt värderat…

Och om man har för avsikt att sänka risknivån och öka sitt innehav av räntefonder är det nog iaf inget dåligt tillfälle att göra det… :slight_smile:

3 gillningar

När man tittar på värderingen USA vs Sverige så ska man nog också väga in att USA index (tex LF USA) har 37% tech medan Sverige har knappt 7% (PLUS Allabolag).

Tech har ofta högre värdering, inte minst Big 7 som utgör runt 33% av USA index vilket nog drar upp Shiller PE rätt rejält.

Hade varit intressant att se Shiller PE ex Big 7, för att ha något mer jämförbart med Sverige. Tror inte USA legat så långt över Sverige då kanske. Kanske närmare Sveriges 20 som på grafen. Killgissning.

Å andra sidan är ju PE 20 också en bra bit över historikst snitt (15-16ish) och när det brakar lös brukar det ju svänga en bra bit under snittet. Så nog finns det fallhöjd alltid både i Sverige och USA. Men så är det väl alltsomoftast :grinning:

1 gillning

Spännande bild, @GetOut ! Från vilken websida tog du den?Jag skulle vara intresserad av att jämföra olika länder i EM och websidan verkar ju erbjuda tjänsten.

@Thomas_K , Här kommer länken, utbudet av länder är dock något begränsat: https://indices.cib.barclays/IM/21/en/indices/static/historic-cape.app

2 gillningar

Precis :slight_smile:

1 gillning

Tack så mycket!

Usa tågar på, Schiller Cape just nu på småläskiga nivåer! Pass opp…

Man får hoppa på någon ETF liknande XMAG | Defiance Large Cap Ex-Magnificent Seven ETF om man vill vara exponerad mot USA till lägre PE. Magnificant seven drar ju upp PE-talen betydligt.

1 gillning

Ja det är sant. Det vore intressant att veta vad Cape p/e-talet är på S&P500 indexet minus magnificent seven bolagen. Är det någon som vet det?

Ungefär det dubbla mot “mediocre 493”. The Surprising Truth About the S&P 500 and the “Magnificent 7” in 2024

1 gillning

Citat

"With many market cap weighted indices, this isn’t necessarily too much of a problem. For example, the S&P Mid Cap 400 has components with a median market cap of $5.6 billion and largest market cap of $17.3 billion. The 10 largest components of the Mid-Cap 400 make up 6.3% of the total index weighting.1

On the other hand, the S&P 500 has become a rather top-heavy index thanks to a few massive companies. The median market cap of an S&P 500 component is $31.1 billion. However, the largest company in the index has a market cap of about $3 trillion. The top 10 components of the S&P 500 account for a staggering 31.6% of the total weighting.2"

Citat

Appropå detta om marketcap i S&P400 Midcap indexet. Hur mycket pengar är egentligen 17 billion usdollars i sek?

Schiller Cape säger inte riktigt det. Det är baserat på 10 års historiskt genomsnitt. Så det fortsätter gå upp flera år efter företagens ekonomi vänt.

1 gillning