Intressant artikel från Ben Carlson med grafbonanza.
Gillar hans avslutning:
The good news for diversified investors is that we’ve gone from one of the worst years ever last year to a pretty good set-up so far this year. The stock market is up double-digits. You can earn 5% in short duration, cash-like assets. My advice is to enjoy it while it lasts.
Lite enligt principen “Just. Keep. Buying.”
Historical valuations.Robert Shiller has CAPE ratio data going back to 1871:
Relative valuations to recent history.JP Morgan has a chart that looks at valuations on the U.S. stock market using a bunch of different measures — earnings, CAPE, dividend yield, price-to-book, price-to-cash flow and the spread between the earnings yield and corporate bonds:
Märkligt nog läste jag just den här utmärkta artikeln av Jonathan Clements (Wall Streets Journals kanske bäste ekonomijournalist genom tiderna). Den handlar också om värdering av aktiemarknaden. Hans slutsats:
So what is true? As always, we should fret less about the markets and focus more on the things we can control. Those things are fivefold: risk, investment costs, taxes, our emotional reaction to market turmoil, and our savings rate if we’re still in the workforce and our spending rate if we’re retired. Diligently focusing on all five? If you are, it likely doesn’t matter whether stocks today are overvalued or not.
Jag är helt ärligt förvirrad. Jag var i tron om att det mesta var gravt övervärderat. Men ifall jag tolkar detta rätt så är det snarare tvärtom, i alla fall ifall vi jämför med historisk data. Eller?
Min tolkning av ovanstående statistik & diagram mynnar ut i att det kanske främst är i USA som det är aningen övervärderat enligt historisk data på Shiller CAPE nivåerna. Och att det då är framför allt i dom större techbolagen i deras sektor hos S&P500 indexet som ligger något högt i P/e - tal just nu. Amerikanska small & midcap bolagen verkar lite billigare just nu. Så jag har cirka 53% av totalen investerat i USA just nu. Vi får se om det är lyckat framöver
Tror du den känslsn förstärkts av hur media rapporterat om börsen sen Covid kraschen?
Tycker mig själv upplevt så många Svenssons beskrivit aktiemarknaden som övervärderad och det är den normativa bilden av aktiemarknaden i vanlig media.
Känslan säger att vi toppar under dessa veckor sen en sur september-oktober med stora fall när höstmörkret faller på. Efter det så börjar klättring med förhoppning mot utdelningsperioden Q1. Sååå… köp varje månad och ignorera alla nyheter…
I mitt fall har det nog inget med media-rapportering att göra. Det är vad jag tror, sen kan det ha påverkat mig omedevetat ändå.
Men det som påverkat min känsla/åsikt mest är själva uppgången många aktier jag följer haft senaste åren. Jag menar ta Microsoft som ett exempel. 2019 låg den på ca. 100 dollar, nu ligger den på nästan 350. Och detta är inget undantag sett till företagen jag haft koll på. Ta Netflix, Investor, Volvo. Samtliga har haft liknande om inte ännu högre uppgång. Därav min förvåning över vad som visas ovan.
Hej @Stefan-84! Tack för din fråga och ursäkta mitt något sena svar.
Som stark förespråkare för passiva investeringar och med en stor ödmjukhet inför det omöjliga i att förutspå framtiden så vill jag slå ett stort slag för precis det du nämner, just keep buying. Det man dock ska ha i åtanke är att i detta läge när aktiemarknaden har gått starkt under en period samtidigt som räntefonder haft en tuff period kan det vara läge att se över sin fördelning och ombalansera i portföljen för att säkerställa att man har rätt risknivå utifrån sina egna förutsättningar.
Man kan antingen göra detta med en viss frekvens (månadsvis, kvartalsvis eller årsvis) eller baserat på någon förutbestämd avvikelse från målportfölj, exempelvis när aktiedelen utgör 3%, 5% eller 10% mer av portföljen än man tänkt sig. Ett annat vanlig strategi som vi brukar rekommendera är att man använder sitt månadssparande eller insättningar för att balansera portföljen, alltså att man köper mer av det som gått sämre i portföljen och mindre av det som gått bättre så man på så sätt balanserar kring målportfölj.
Sen ska man ha med sig att det inte är alla delar av aktiemarknaden som gått starkt eller är högt värderad. Exempelvis har både tillväxtmarknader och globala småbolag haft en negativ utveckling de senaste 12 månaderna och vi vet ju aldrig vilken del som kommer utvecklas positivt de kommande.
Tveka inte att återkomma om det dyker upp fler frågor.
Hej @OscarLysa tackar för svar Jo jag undrar lite vad ni har för land eller region fördelning, branch & top 25 bolag i lysa’s totala investering idag? För den breda investerings inriktningen dvs (för 100% aktier) Jag vet ju att den är global, men det vore kul att se mer ingående hur ni viktar era innehav nuförtiden…
Hej! Självklart ska vi hjälpa dig med det! Det allra smidigast är om du via inloggat läge skickar en fråga till vårt fantastiska kundteam alternativt kontaktar dem via något av alternativen som anges här. Då ser de till att du får all information du är ute efter
Lite OT men kanske inte helt, sett till att kronan justnu är rekordsvag, talar det för att man borde köpa mer på hemmaplan istället för t.ex. i USA via globala indexfonder osv? Det bygger då så klart på antagandet att kronan kommer stärkas mot USD och Euro, vilket så klat inte är någon självklarhet.
Just detta och en del andra intressanta ämnen & frågor diskuteras här på RikaTillsammans sponsorforum Patreon som man kan bli medlems sponsor i, för att få tillgång till lite dolt extramaterial: