Inte precis så att det “har gått” men tidigare var kronan mer uppenbart mycket undervärderad. Jag tror inte på att “betta” på att X ska “gå extra bra” om caset inte framstår som uppenbart. Ibland är övervikten för stor åt något håll och det framstår som nästan uppenbart. Det finns helt säkert faktorer som skulle kunna stärka kronan men jag är inte säker på att de är på väg in kortsiktigt. Mycket annat kan hända.
Ligger också med övervikt i Sverige. Mest för att jag tror att kronan kommer stärkas under året plus att det känns som att det finns mer fallhöjd på den amerikanska börsen.
Hur stor chans bedömmer ni det är att kronan stärks om räntan sänks i sverige? hur kraftigt är igentligen sambandet? Vilka faktorer anser ni kan förstöra för Sek?
Hmmm jag är med dig lite på usa hyffsat högt snitt p/e just nu om jag fattat det rätt runt 30?
Jag har lagt en ganska stor portion av nyköpen i Sverige ett tag. Först för att komma upp i min tänkta (över-)vikt mot svenska börsen. Sedan tyckte jag dollarn var alldeles för dyr ett tag. Nu är jag fortfarande lite osugen på att lägga en större del i globalfonder pga valet i USA. Tror det kan bli lite stökigt framförallt på börsen i USA ett tag runt det. Borde inte spela någon större roll på längre sikt, men gör mig som sagt osugen att ställa om.
Bara för tydlighets skull så handlar det alltså om nyanser i mitt månadssparande, inte att jag skuttar runt med redan investerade pengar utefter dagens humör. Det är den bästa strategi jag hittat hittills mellan att ha en grundidé och ta hänsyn till min syn på omvärldsläget men ändå inte hoppa rätt på marknadstiming.
Jag har ~20% home bias och så kommer det nog att förbli.
Empirin är inte tvärsäker kring hur mycket som är lämpligt. Men 20% ligger någonstans mitt emellan då regressionsanalyser har visat på ~35% som en optimal allokering i utvecklade nationer.
Nu låter det iofs som att du redan har stor exponering globalt. Men har du spanat in den här för att lugna dina nerver kring det?
Har inte riktigt lärt mig alla funktioner i forumet än hur man tag:ar och så. Skall ta tag i detta.
Men jag har liknande tankar kring att inte pilla på redan investerade pengar i onödan utan i stället rikta nysparandet. Dels blir du mer nogrann när du lägger pengar nån stans och man slipper missa de bästa börsdagarna genom att ligga utanför markanden.
Blir väl naturligtvis svårare jue större sparande man har om man nu vill leka warren buffet men då jag är grön så funkar denna strategi bra än så länge
Ingen aning. Funderar inte på sådant. Det är därför jag inte överviktar några regioner mer än Sverige men en liten del då. Försöker replikera msci acwi i min portfölj.