Vikten av diversifiering och den genomsnittlige investeraren

Från JP Morgans “Guide to markets” per 31 mars 2021. Visar återigen på tesen att den genomsnittlige investerare underpresterar mot både index och uppenbarligen även en 60/40-potfölj.

5 gillningar

Dålig riskspridning och tajma börsen in/ut strategi. Sälja billigt/köpa dyrt. Som du säger Jan att det straffar sig långsiktigt då man underpresterar index ordentligt :+1:.

1 gillning

Kul med mer bevis… skall bara få min hjärna att övertyga mitt emotionella :stuck_out_tongue_winking_eye:

Går och säljer alla indexfonder och investerar allt i fastigheter…

2 gillningar

Saknar investmentbolag som tillgångsslag :upside_down_face:

1 gillning

Glöm inte massiv hävstång. :joy::+1:

1 gillning

Såklart! Det är så man tjänar $$$.

1 gillning

Lite mer deprimerande att se.

Tack för en intressant rapport, ska följa den i fortsättningen!

Jag fastnade för följande regression över förväntade avkastningen på S&P 500 givet nuvarande P/E-nivåer:

Detta innebär alltså att varje krona som sätts in i S&P 500 idag kommer ha ca 0% i årlig förväntad avkastning dom närmaste 5 åren om man gör regression mot historiska utfall?

Skit va dåligt, 90% av hushållen sparar alltså i genomsnitt 1% av inkomsten. Jag trodde definitivt att denna summan var högre. Kommer nog bli många som får en fattig pension. Frågan jag direkt ställer mig är hur länge detta kan fortgå innan någon politiker i USA kommer höja skatten för att omfördela detta. Undra hur detta kommer påverka börsen :thinking:

Jag som redan innan förväntade mig att den framtida avkastningen skulle vara omkring 3-4% per år, jag kanske borde ta höjd för ännu sämre utveckling de närmaste åren.

Grafen visar “forward P/E” mot historisk avkastning dvs det är ett estimerat framåtblickande P/E (inte det som baseras direkt på historiska earnings). Man kan ju fråga sig om dessa tal kan sjunka post-covid, så att den förväntade avkastningen därmed ökar?

1 gillning

Går i linje med tex Hussman som förutspår minusavkastning de kommande 10 åren på pengar investerade idag.

Då är det bara sälja allt och på sparkonto med högsta möjliga ränta och låsa in det på 10år :+1:. Det är lika bra om det finns folk som har redan räknat ut det och kan se i framtiden eller hur trådskaparen?! Rikatillsammans rek välj sparkonto med den högsta ränta nästkommande 10 år :+1:.

Problemet är ju om man gör något annat än att hålla sig till sin planerade tillgångsallokering så försöker man ju tajma marknaden.
Dock när man ser hur värderingarna ligger historiskt så tar det emot så j**** mycket att härifrån investera nya pengar varje månad när historiken så tydligt pekar emot en.
Trots att det känns som man kastar pengar i sjön för tillfället så gäller det att hålla sig till planen för att realisera snittavkastningen över tid.

Skulle dock vara intressant att se vilken avkastning man skulle uppnå om man investerade i S&P 500 enbart när P/E-talen låg under en viss nivå (t.ex. 17), jämfört med att månadsspara i S&P 500.

För att ge ytterligare perspektiv så kommer här en historisk graf på P/E sen 1800-talet

Höga PE kanske är det “nya nomala” när man ser till hur det sett ut sedan 2000-talet?
Kanske har att göra med mer moderna synsätt på värderingsmultiplar jämfört med historiskt?

1 gillning

Att vara utanför börsen pga höga PE tal har varit rätt dyrt på senare år :slight_smile:

Angående börsens utveckling över tid; hur påverkas kurserna av de stora pensionsavsättningar som sker varje år? Det rör sig ju om ”tvingade” köp till vilken kurs som helst. :thinking: