Är börsen verkligen låg just nu? (När den fortfarande är högre än före corona)

Hej!

Innan Corona slog till pratades det mycket om hur “hög” börsen var, att det skulle kunna komma en krasch inom ett par år och liknande. Jag upplevde att det fanns en oro om att man skulle kunna köpa på toppen och att det sedan skulle sjunka. Säg att detta var i slutet av 2019.

Nu upplever jag att det omvänt finns de som säger att nu är börsen låg då den har gått ner så mycket under året. Det talas i poddar om att det kan vara köpläge nu när börsen är så låg (med fokus på “ned 20%”).

Min fråga blir då följande: Hur kommer det sig att börsen kan sägas vara låg nu, när den fortfarande är högre än vad den var när många sa att den var hög (innan corona)?

En följdfråga är följande (Se blå linje i bilden ovan) : Hade synen på huruvida börsen är hög/låg varit annorlunda om det sedan corona-kraschen hade varit en rak linje uppåt till dagens nivå (istället för att först gå upp mycket för att sedan nu gå ner nästan lika mycket)?

Om man endast tittar på en graf över ex OMXS30 så är den fortfarande högre än vad den var när folk verkade oroa sig över en krasch och att köpa på toppen, men samtidigt pratar folk om att det är köpläge för att den är så låg (kanske med fokus på att den är ner 20% - eventuellt utan att tänka på att det är ner 20% från en dramatisk topp).

Jag har lite funderingar på vad det här kan bero på men det skulle vara intressant att höra andras input i dom här funderingarna :slight_smile:

Tack!

12 gillningar

Jag skulle påstå att många bolag är köpvärda nu, även om de inte var det precis innan Corona. Mina argument för det är:

• Det finns mer pengar i systemet idag, så en värdering på 100 miljarder är relativt mindre idag än för 2 år sedan.
  • Av samma orsak så har vi inflation, vilket igen gör att deras reella värdering är lägre än tidigare.
  • Många bolag har höjt sin vinst och sin utdelning sedan dess, iaf i nominella tal, och då bör kursen vara högre.
2 gillningar

Med tanke på att antalet pengar i systemet ökat med 25% är börsen faktiskt lägre värderad nu än vid corona-dippen.

Att medelvärdet på S&P500 P/E-tal är lägre idag än mars 2020 kan ses som ett bevis på detta.

7 gillningar

Fortfarande övervärderad om vi snackar USA eller Sverige, enligt mig. Vänta 12 månader eller så innan köp. Vill du verkligen köpa nu, köp då Kina istället. Här håller vi på att bottna i vår kris.

Håller med om att börsen troligen kommer backa mer / gå sidleds under några månader framöver till en tydlig riktning ges av FED. Finns lite olika scenarion enligt mig.

• Får man inte kontroll på inflationen = bear / risk för hyperinflation
  • Höjer FED räntan mer än inräknat = bear
  • Höjs räntan för mycket påverkas BNP negativt = arbetslöshet / risk för systemkollaps
  • Arbetslösheten ökar = ytterligare stimulanser = bull
  • Kass börs och valår = ytterligare stimulanser = bull

Kina billigt men också extremt riskfyllt p.g.a. politik. Xi kan slakta bolag (Alibaba) eller sektorer lite som han känner för om de inte följer hans linje.

2 gillningar

Det finns en chans att FED vänder likt slutet på 2018 och slutar med sin “tightening” för att undvika en recession och ökad arbetslöshet. I så fall kan marknaden vända ganska snabbt eftersom många räntehöjningar redan är inprisade.

3 gillningar

Kan den låga kronkursen ha något med detta att göra?

1 gillning

Kan inte du ta ett kort på din kristallkula eller länka till butiken du köpt den?

8 gillningar

Jag svarar på topic.

1 gillning

Fortfarande enorm risk.
Landet vill gå i en riktning där de blir mer självförsörjande och sluta importera viktig teknik och även mat och energi.
Det kan resultera i att andra länder slutar importera från Kina och att USA hamnar i handelskonflikt med Kina och kanske inför tullar eller sanktioner.

4 gillningar

Det går inte att dra några slutsatser om börsen är hög eller låg genom att jämföra börsvärderingar över tid. Vid varje tillfälle värderas börsen utifrån då kända omständigheter Det kan mycket väl vara så att dagens börsvärdering efteråt kommer att sägas vara hög om börsen fortsätter nedåt. Och omvänt låg om börsen nu vänder upp kraftigt.

Det vore ett hårt slag för US om Kina slutade exportera sina varor till väst, det skulle få inflationen att verkligen slå i taket…

1 gillning

Ett problem är väl alla giriga som ständigt jämför med ATH och blir besvikna el rädda när det ligger under.
T ex LF Global ligger +36% på tre år och AMF småbolag +73% på samma horisont. Det är ju fantastiska siffror och går ju att kapa rejält för att komma ner på normal årlig avkastning.

2 gillningar

Pris måste såklart relateras till värde i form av bolagens intjäning.

Shiller P/E är nuvarande pris / genomsnittlig vinst senaste tio åren. Detta för att släta ut tillfälliga ökningar i vinst.

Länk nedan för Shiller P/E för S&P 500 som har lång historik.

Ingenting som indikerar för mig att börsen är speciellt billig i snitt, snarare tvärt om. Däremot finns det såklart specifika bolag som kan vara intressanta. Men för indexfonder behöver man mer titta på hela börsen.

4 gillningar

kommer inte hända.

Inte via något politiskt beslut där borta men annat kan ju hända…