Är börsen övervärderad?

Läser just nu en ny bok publicerad april 2023 ’Din Ekonomi - så klarar du kriser och tryggar framtiden’ av Klas Eklund (välkänd ekonomiprofil) och Shoka Åhrman.
I boken skriver författarna:

’’Vi vet att aktiemarknaden historiskt sett över tid gett positiv avkastning. Det innebär att placeringar på aktiemarknaden även framöver sannolikt ger både högre avkastning och mer volatilitet än placeringar i räntepapper. Samtidigt kan du inte räkna med att aktieinnehav lönar sig lika bra framöver som under de senaste decennierna. Värderingarna är högt uppdrivna, och räntorna kommer inte längre att ge stöd genom att falla kraftigt.’’

På ett annat ställe:

’’Fallande räntor drev sedan upp både kurser och värderingar igen under 2010-talet. Toppen 2021 låg högt över toppen 1929 – vilket indikerar att övervärderade kurser var ett skäl till fallet 2022. Den långa serien är intressant eftersom den ger perspektiv på dagens värderingar. Slående är hur värderingarna trendmässigt stigit, långt över det historiska snittet, under senare år. Det skulle kunna tyda på att börsen som helhet har blivit övervärderad – och att utvecklingen framöver blir svagare.’’

Nyfiken på vad ni med mycket kunskap här på forumet tänker om dessa kommentarer? Betyder detta att man inte längre kan räkna med att en genomsnittlig avkastning på runt 7% för en global i
indexfond även under en lång sparhorisont?

2 gillningar

Om de har en spåkula som fungerar så lyssnar jag gärna. Annars tycker jag att alla jämförelser med t ex 1929 är ganska orimliga med tanke på hur olika världen/världarna är. Så, med det sagt investerar jag vidare och tror på mänsklig produktivitet. Så nej är väl svaret då antar jag.

6 gillningar

Det beror nog på var man tittar! Om börsen är övervärderad eller inte:

Jag brukar hålla koll hos Standard & Poors: S&P Global BMI index som täcker cirka 15000 st olika aktiebolag globalt:

Eller menade du stockholmsbörsen :thinking:

Jag tror författarna menar börsen generellt som koncept, Sverige, USA etc.

1 gillning

Frågan är väl var de tänker sig att folk ska vilja placera sina pengar i stället. Det finns inga tydliga alternativa marknader som verkar vara på uppgång. Varken typ råvaror, bitcoins eller fastigheter är på stark frammarsch.

3 gillningar

Det är ett intressant ämne du lyfter @CatrinD om man vill nörda ner sig. Det är både naivt att rapa upp “börsen avkastar 7% årligen över tid” samtidigt som det är lite för enkelt att bara basera börsens utveckling på värdering (CAPE Shiller).

Rekommenerar det här RR-avsnittet om du orkar avvara 1 timme åt diskussion om 120 års börshistorik och hur vi hamnade här: https://youtu.be/MOA4-FBKsUY

Det här var en av de mer tänkvärda bitarna enligt mig:

Okay, so we have an idea from the DMS data now what the historical risk premium and real return looked like, but we have to think about now, what do we expect going forward? So this is where Dimson, Marsh and Staunton are stripping out those less likely to repeat components.

And they make the point that if you put yourself in the shoes of somebody in 1900, there were a lot of reasons to be optimistic at that time, but over the next 50 years, there were unexpected civil and global wars, the 1929 crash that we mentioned, the Great Depression, periods of hyperinflation around the world, the spread of communism, conflict in Korea and the Cold War.

And what ended up happening over that period, that there were reasons to be optimistic in 1900, from 1900 until 1949, the annualized real of return on the world index was 2.7% for 50 years, 2.7% real return.

And then they make the point that, “Okay, now step into 1950. Things seem pretty bad.” Market returns have been bad for the last 50 years and there’s lots of reasons in 1950 to be pessimistic, but then the outcome that we got was different. There was no third World War, the Cuban Missile Crisis was diffused, the Berlin Wall ends up falling, Cold War ends, productivity and deficiency accelerate, technology progresses, stock market function improves, decreasing discount rates. And then again, we look at the realized outcome for that next 50-year period, from 1950 to 1999, the annualized real return on stocks was 8.6%.

Så man kan fråga sig om Rysslands och Kinas imperiedrömmar, klimatförändringar, antiliberala krafter, antibiotikaresistens och allt däremellan är för lite, för mycket eller precis rätt inprisade i dagens aktiekurser.

Man konstaterar också att:

…For the world index from 1900 through 2020, the risk premium was 4.4% over US treasury bills…
…The return going back to 1900, breaks down roughly as 4% in dividend yield, 0.7% in real dividend growth, 0.5% in multiple expansion.

Det är dock mycket möjligt att börsen “ska” ha högre multiplar framåt bara för att fler individer världen över har fått det lättare att investera i finansiella marknader. Samt att man kanske var för pessimistisk i sin värdering 1950? Eller så hade världen bara tur när Kubakrisen och WW3 inte materialiserades.

Vem vet…

4 gillningar

Tack för svaret och tipset - ska absolut avvara 1 timme för att titta på det!

Jag tänker helt enkelt så att allt som värderas i svenska kronor och andra statliga valutor, kommer behålla sitt relativa värde, eller sannolikt öka.
Jag lägger inte min tilltro i att mina olika typer av tillgångar kommer öka i värde, utan att valutan de värderas i (oftast svenska kronor) kommer förlora i värde.

Vet att inflationen är hög och på tapeten nu, samt att vi historiskt “haft runt 2% inflation” och t.o.m. tider av deflation.

Min personliga uppfattning är att det är skitsnack, som man lätt justerar genom att vikta om indexkorgen (KPI/KPIF).

Vill man veta vad den sanna/monetära inflationen (utspädningsffekten som pengaprintandet ger) så bör man titta på värdeförändringar hos relevanta investeringstillgångar.
Börsen, fastigheter, ädelmetaller, skog, mark, krypto o.s.v.

Blott min kontroversiella, konspiratoriska filosofi dock!

1 gillning

@CatrinD Nu verkar det verkar svänga lite uppåt globalt enligt Standard&Poors BMI Index (BroadMarketIndex) som jag länkade till här ovan. Snart ligger det på all time high nivåer och hovrar.
Men jag kör Just Keep Buying strategi i global indexfond ändå (i hela höstacken!) Och hoppas på ~7% snittavkastning även framöver. Var boken läsvärd?