Historisk avkastning 10, 20, 30, 40, 50 osv år bakåt i tiden

Hej!

Jag är född 1985 och har därför inte varit med om så många långvariga börscrascher och det återspeglas säkerligen mitt inlägg och mina frågeställningar nedan.

Min magkänsla säger att “förväntad genomsnittlig årlig avkastning på 7% på börsen är lågt räknat. Börsen över lag går bättre än så”.

Så nu undrar jag om någon vet eller kan besvara följande 10 frågor:

Vad hade den genomsnittliga årliga avkastningen varit om man hade investerat i en billig global indexprodukt för:

10 år sedan
20 år sedan
30 år sedan
40 år sedan
50 år sedan
60 år sedan
70 år sedan
80 år sedan
90 år sedan
100 år sedan?

1 gillning

Oftast snackar man väl om real avkastning. Alltså efter inflation. Så snittet ligger ändå ganska nära 7-8% om man drar bort inflationen. Vissa år och perioder har ju inflationen varit väldigt hög.

Men ser fram emot att få ta del av svaret, om du får något :slight_smile:

1 gillning

Men tanke på forumets samlande välvilja att dela med sig av sina kunskaper, erfarenheter etc. trodde jag att denna fråga skulle besvaras på ett ögonblick men icke.

Skriver detta inlägga för att “pusha” tråden och hoppas att någon tar sog tid att besvara den.

1 gillning

Har du sett den här sidan?

1 gillning

Denna kurva beskriver utvecklingen USA avseende aktier över 220år realt. Slående är hur kurvan för aktieutveckling följer den inlagda linjen med +6,8 % utveckling över lång tid. Ormar sig runt den men i stort har man kunnat lita på att över lång tid kommer utvecklingen att jämna ut sig och har varit pålitlig. Dvs perioder av hög avkastning följs av låg och dippar följs av återhämtning.

image

Detta är real avkastning med inflation avdragen.

Observera att detta är USA marknaden. Jag har sett siffror där Sverige över 100 år om jag minns rätt legat ca 1% lägre och hela " världen" legat ca 2% lägre än USA dvs på ca 5%.
Vad blir rimlig avseende en tänkt Indexfond. Idag är ca 65% av aktiemarknaden USA.
Jag skulle tycka att 6% årligen vore en fair siffra att räkna med för framtiden. Om man gör avdrag för säg 1% ISK skatt och 0,3% förvaltingskostnad så hamnar vi på fair förhoppning om framtiden på
6-1-0,3% => 4,7 %. Dvs 7% aint gonna happen…

Som kuriosa kan nämnas att inflation över mycket lång tid både i USA och Sverige legat på knappa 3% i snitt. Dvs uppgångar på nära 10% i snitt utan avdrag för inflation,skatter och förvaltning är rimligen korrekt historiskt i USA.

3 gillningar

Problemet är nog att det inte finns ett enkelt svar. Globala indexfonder uppfanns först 1976.

Att få fram en lista för varje hack, kräver nog rätt mycket grävande.

1 gillning

Mjae. Att kolla på breda index i olika länder och områden även längre tillbaka bör ge ett bra nog svar för denna bedömning tror jag . Det är dessa index som breda Indexfonderna siktar på att följa. Pekar på det mest troliga utfallet tror jag. Över lång tid.

Så bra, hoppas listan kommer under dagen. :blush:

Data som pekar på det jag säger finns i mitt inlägg även om jag inte minns var jag hittade data för Sverige resp " världen".
Om någon har trovärdig analys som pekar på högre rimlig förväntad avkastning över mycket lång tid på mycket breda index där man inte försökt sig på cherry picking vill jag gärna se den.
Att vi legat 2-3% bättre än historiskt genomsnitt årligen nu i 20-30 år höjer sannolikheten inte så lite för svag utveckling framöver tror jag.
Man bör också akta sig för bubblor. Enskilda företag inom en hausad bransch går inte sällan på öronen. Icon medialab ,Framfab, banker under finanskrisen mfl. Ibland pga teknik skifte som ex Nokia mobiltelefoner eller Kodak, kommer troligen drabba en del biltillverkare framöver.
Jämför man Världens framgångsrikaste 30 företag för 30 år sedan finns i princip inget företag kvar på motsvarande lista nu.
Alla på listan nu fanns knappt för 30 år sedan. Dvs att det jämnar ut sig i längden gäller inte om du valt ett antal olika aktier och behåller dom. (Om du inte heter Warren Buffet dvs har analyserat förteget inpå hårrötterna och är överdjävligt duktig. )

Räcker med att backa 15 år tror jag. Tror vi nästan alltid har bubblor, parallellt, men i nya former och sektorer. Därför jag alltid förväntar mig att börsen rör sig upp och ner, men med förhoppningen att gå plus i slutändan.

Har varken intresset, energin, tiden eller övertygelsen om att jag kan välja rätt aktier, så globala fonder passar mig utmärkt. Självklart kommer de med dippa i perioder.

Men tror att ta fram en lista, likt den TS efterfrågar är svårt. Men troligen finns forskarrapporter som kommit fram till att de bör ge avkastning över tid på cirka 7%.

Jag räknar med 4%, så jag har lite marginal. Men det kan lika gärna bli att hela mitt kapital förloras.

1 gillning

Ekonomistas belös detta nyligen

1 gillning